به نام خدای سبحان - سلام علیکم

نکاتی از جزء یازدهم قرآن کریم برای تبرّک تقدیم می‌شود:

1 - در آیه 107 سوره مبارکه توبه فرمود : (وَ الذینَ اتَّخَذوا مَسجداً ضِراراً وَ کُفراً وَ تفریقاً بَینَ المُؤمِنین) یعنی منافقان مسجدی ساختند که هدف آن ضربه زدن به اسلام و برای ترویج کفر و تفرقه‌افکنی میان مؤمنان بود. برابر برخی روایات پدر حنظله غسیل الملائکه که شهید عالی مقامی است بود و عجیب آنکه پدر منافق و پسرش عاشق اسلام بود. این پدر (که مسیحی بود) بعد از جنگ اُحد به مکه گریخت و از آنجا به روم رفت و از پادشاه آنجا طلب کمک برای براندازی اسلام کرد. به دستور پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله این مسجد را که در تقابل با مسجد قُبا ساخته شد آتش زدند و محل آن را زباله‌دان کردند. این نشان می‌دهد که منافقان از در مذهب وارد می‌شوند و نباید فریب شعارهای منافقانه و در ظاهر مذهبی را خورد.

2 - اینکه در آیه 123 سوره مبارکه توبه فرمود : (یا اَیُّهَا الذینَ آمَنوا قاتِلوا الذینَ یَلونَکُم مِنَ الکُفّار وَلیَجِدوُا فیکُم غِلظَة) یعنی از دشمنان نزدیک به خود غافل نشوید (اولویت داشته باشید) و باید آنها در شما غلظت و صلابت بیابند. غلظت یعنی شکوه و هیبت و این نشان می‌دهد که باید در دل دشمن ترس انداخت آنطور که پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله دستور داد جلوی ابوسفیان رژه بروند تا روحیه مشرکان مکه تضعیف شود.

3 - از آیه 120 سوره مبارکه توبه که فرمود : (وَ لا یَطَئُونَ مَوطِئاً یَغیظُ الکُفّار وَ لا یَنالوُنَ مِن عَدُوٍّ نَیلاً اِلّا کُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صالِح) یعنی (قدم از قدم برنمی‌دارند مگر آنکه کفّار را به خشم وامی‌دارند و آسیبی (در جهاد) نمی‌بینند مگر برایشان به این واسطه عمل صالح نوشته می‌شود) معلوم است که اقدامات انسان نباید در جهت جلب رضایت دشمن باشد. راهپیمایی 22 بهمن و نظایر آن، شرکت در انتخابات و غیره از مصادیق عمل صالح است که خشم دشمن را در پی دارد.

امید که در روز یازدهم ماه مبارک رمضان موفق به تلاوت این جزء نورانی شویم.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / cmenbar.ir