به نام خدای سبحان - سلام علیکم

نکاتی از جزء پانزدهم قرآن کریم برای تبرّک تقدیم می‌شود:

1 - در آیه اول سوره مبارکه اسراء فرمود : (سُبحانَ الّذی اَسرَی بِعَبدهِ لَیلاً مِنَ المَسجِدِ الحَرام اِلی المَسجِدِ الاَقصَی) یعنی پاک و منزّه است خدایی که بنده‌اش را شبانه از مسجد الحرام به مسجدالاقصی بُرد. این آیه مربوط به مقدمه معراج پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله است. این سفر مقدّس که فرودگاه مبدأ و مقصدش مسجد بوده جسمانی و در بیداریحضرت بوده و بی‌سابقه هم نبوده است. خدایی که جسم حضرت عیسی علیه السلام را به آسمان بُرد یا حضرت آدم علیه‌السلام را به دنیا آورد می‌تواند پیامبر خاتم را به یک اردو و بازدید علمی برای مشاهده انبیاء و آیات الهی و غیره ببَرد. درباره چگونگی طی این مسیر هم با توجه به سابقه قبلی که تخت بلقیس در یک چشم بهم زدن توسط مخلوق جابجا شده بود پذیرش این کار از خالق انسان کار سختی نیست.

2 - از آیه 13 سوره مبارکه اسراء که فرمود : (وَ کُلَّ انسانٍ اَلزَمناهُ طائِرَهُ فی عُنُقِه) یعنی کارنامه هر فردی به گردنش آویخته شده، معلوم می‌شود سعادت و شقاوت انسان به عملکرد خود او بستگی دارد و تابع اموری مثل شانس و اقبال نیست.

3 - در آیه 23 سوره مبارکه اسراء فرمود : (وَ قَضی رَبُّکَ اَلّا تَعبُدوا اِلّا اِیّاهُ وَ بِالوالِدَینِ اِحساناً) یعنی پروردگارت مقرّر فرمود که جز او را نپرستید وبه پدر و مادر نیکی کنید. اهمیت نیکی به پدر و مادر آنجا روشن می‌شود که در این آیه شریفه در کنار اصل توحید مطرح شده است.

امید که در روز پانزدهم ماه مبارک رمضان موفق به تلاوت این جزء نورانی شویم.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir