به نام خدای سبحان - سلام علیکم

نکاتی از جزء هفدهم قرآن کریم برای تبرّک تقدیم می‌شود:

1 - از اینکه در آیه 22 سوره مبارکه انبیاء فرمود : (لَو کانَ فیهِما آلِهَةٌ اِلّا اللهُ لَفَسدَتا) یعنی اگر جز خدای یکتا خدایان دیگری هم بودند هر آینه آن دو فاسد می‌شدند، معلوم می‌شود اولاً تدبیر عالَم که با یکپارچگی همراه است با یگانگی خدای سبحان سازگار است و ثانیاً تعدد در مدیریت، مایه فساد و از هم پاشیدگی است و حرف اول و آخر را در یک سیستم باید یک نفر بزند.

2 - در ابتدای آیه 35 سوره مبارکه انبیاء فرمود : (کُلُّ نَفسٍ ذائِقَةُ المَوت) یعنی هر نَفسی چشنده‌ی مرگ است و بعد در پایان آیه هم فرمود : (وَ اِلَینا تُرجَعون) یعنی به سوی ما بازگردانده می‌شوید. این نشان می‌دهد که اولاً ما مرگ را می‌میرانیم (مثل چشیدن غذا که در بزاق چشنده حل می‌شود) و ثانیاً مرگ، پوسیدن نیست بلکه از پوست درآمدن است. خوشابحال آنکه دنیا را مزرعه آخرت برای کاشت خوبی‌ها و عمل نیک کرده باشد.

3 - از آیه 37 سوره مبارکه حج که فرمود : (لَن یَنالَ اللهَ لُحومُها وَ لا دِماؤُها وَ لکِن یَنالُهُ التَّقوی مِنکُم) یعنی هرگز گوشت و خون حیوانات قربانی به خداوند نمی‌رسد بلکه آنچه از طرف شما به او می‌رسد تقوا است، معلوم می‌شود خون مالیدن به ماشین و نظایر آن وجهی ندارد بلکه مُهم نیت خالصانه قربانی کردن است.

4 - از آیه 41 سوره مبارکه حج که فرمود : (الذینَ اِن مَکّناهُم  فِی الاَرض اَقامُوا الصَّلوةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ اَمَروُا بِالمَعروفِ وَ نَهَوا عَنِ المُنکَر) یعنی کسانی که اگر آنان را در زمین به قدرت رسانیم نماز برپا می‌دارند (نه فقط می‌خوانند) و زکات می‌دهند و امر به معروف و نهی از منکر می‌نمایند، معلوم می‌شود اقامه نماز، ادای زکات و امر به معروف و نهی از منکر وظیفه حکومت اسلامی و حاکمان است.

امید که در روز هفدهم ماه مبارک رمضان موفق به تلاوت این جزء نورانی شویم.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir