به نام خدای سبحان - سلام علیکم

نکاتی از جزء بیستم قرآن کریم برای تبرّک تقدیم می‌شود:

1 - در آیه 89 سوره مبارکه نمل که فرمود : (مَن جاءَ بِالحَسنَة فَلهُ خَیرٌ مِنها) یعنی آنان که کارهای خیر و نیک (به آخرت) بیاورند پاداشی بهتر از آن دارند، معلوم می‌شود اولاً خداوند در پاداش‌ها با فضل خود (نه فقط به عدالت) رفتار می‌کند و چند برابر پاداش می‌دهد و ثانیاً از (جاءَ) به معنی (بیاورند) معلوم است که انسان باید کار خیر را به آخرت برساند و مبادا که در میانه راه بر اثر گناهان، کار خیر از بین برود.

2 - در آیه 4 سوره مبارکه قصص فرمود : (اِنَّ فِرعَونَ عَلا فِی الاَرض وَ جَعلَ اَهلَها شِیَعاً) یعنی فرعون سرکشی نموده و مردم مصر را فرقه‌فرقه کرده است. سپس در انتهای آیه فرمود : (اِنَّهُ کانَ مِنَ المُفسِدین) یعنی او از فسادکنندگان است. معلوم می‌شود اولاً تفرقه‌انداختن در جامعه و گروه‌گروه کردن مردم و دوقطبی‌کردن آنان کاری فرعونی و ثانیاً مصداق فساد است که باید از این اقدام برحذر بود.

3 - در آیه 26 سوره مبارکه قصص فرمود : (قالَت اِحدیهُما یاَ اَبَتِ استَئجِرهُ اِنَّ خَیرَ مَنِ استَئجَرتَ القَویُّ الاَمین) یعنی یکی از دختران شعیب گفت ای پدر او (موسی) را استخدام کن زیرا بهترین کسی که استخدام می‌کنی کسی است که نیرومند و امین باشد. معلوم می‌شود ملاک استخدام از نظر قرآن هم تعهد (امین) است و هم تخصص (القَویّ) و باید به هر دو توجه کرد.

4 - در آیه 45 سوره مبارکه عنکبوت فرمود : (وَ اَقِمِ الصَّلوة اِنَّ الصَّلوة تَنهی عَنِ الفَحشاء وَ المُنکَر) یعنی نماز را به پا دار، یقیناً نماز از گناهان آشکار و کارهای ناپسند بازمی‌دارد. معلوم می‌شود نمازی می‌تواند جلوی گناه بایستد که اقامه شده باشد و خودِ نماز ایستاده باشد و گرنه نمازی که ستون فقراتش شکسته است (اول وقت خوانده نشده و با کسالت همراه بوده و اهمیتی به آن نداده‌ایم) نمی‌تواند مقابل گناهان بایستد.

امید که در روز بیستم ماه مبارک رمضان موفق به تلاوت این جزء نورانی شویم.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir