به نام خدای سبحان - سلام علیکم
امیرالمؤمنین علی علیهالسلام واقعاً مظلوم است و نمونه این مظلومیت را در سخنان اخیر رئیس جمهور محترم در ضیافت افطاری پزشکان و اساتید دانشگاه میتوان درک کرد. جناب آقای روحانی در این مراسم با اشاره به انتخابات بهار 96 فرمودهاند:
(امیرالمؤمنین مبنای ولایت رو و مبنای حکومت رو نظر مردم و انتخاب مردم میداند. لِمَن وَلَّیتمو امرَکُم، گفت هر کس که شماها برید برگزینید بعنوان ولی خودتون و بعنوان رهبر جامعه منم اطاعت میکنم من هم میشنوم و اجرا میکنم ... امیرالمومنین مبنای حکومت و فرمانروایی را رأی مردم و خواست مردم و آراء مردم میداند.)
چند نکته در حاشیه این اظهارات قابل تأمل است :
1 - عبارت درست آنچه ایشان از خطبه 92 نهجالبلاغه نقل فرمودهاند این است : (لِمَن وَلَّیتُموهُ اَمرَکُم). این خطبه مربوط به زمانی است که (بخشی از) مردم پس از قتل خلیفه سوم نزد حضرت آمدند و از ایشان خواستند برابر روش خلفای پیشین حکومت را به دست بگیرد. امام علیهالسلام هم چون میدانستند که در زمان خلیفه سوم اموالی بین مردم به ناحق تقسیم شده و آنان عدالت علوی را برنمیتابند به ایشان فرمودند بروید و دیگری را برای خود انتخاب کنید. چه بسا اگر کار را به فرد دیگری واگذارید من از شما بیشتر مطیع و شنوا باشم. برخی نوشتهاند مقصود از این جمله با توجه به قبل و بعد آن این است که اگر من وزیر شما باشم بیشتر ندای تظلمخواهی شما را میشنوم و میتوانم پیگیری کنم. صرفنظر از این تعبیر معنای جمله این نیست که هرکه را شما انتخاب کنید من هم اطاعت میکنم و این مبنای ولایت باشد!
2 - اگر سخن جناب آقای رئیس جمهور را بعنوان برداشتی آزاد از این خطبه قبول کنیم به ناچار باید در دوراهی سقیفه و غدیر، راهی انحرافی را بپیماییم. مگر در جریان غدیر، مبنای ولایت رأی مردم بود؟ پس تکلیف آیه (انّما ولیکم الله و رسوله) چه میشود؟
3 - در این خطبه حضرت به مردم نزدیک به این مضمون فرمودند که من اگر بیایم به روش خود عمل میکنم و گوش به حرف دیگران برای تقسیم ناعادلانه اموال نمیدهم. برخلاف برخی که امروزه با وعدههای فریبنده در انتخابات سعی در رأیآوری دارند ایشان به مردم از ابتدا راست گفتند و با آنها اتمام حجت کردند.
4 - جمله (لِمَن ولّیتموه اَمرکُم) با توجه به قبل و بعد آن و شرایط زمان بیان این خطبه نشان میدهد حضرت علی علیهالسلام مردمی را که او را خانهنشین کرده بودند فاقد لیاقت میدانستند و پس از سالها که اسلام از مسیر اصلی منحرف شده بود نمیخواستند به شیوه مورد درخواست این مردم تن دهند.
5 - در شرحهای معتبر نهجالبلاغه نوشتهاند مقصود از اینکه علی علیه السلام فرمود (شاید) من شنواتر و مطیع تر از شما نسبت به کسی باشم که او را برمیگزینید آن است که دستورات او را تا جایی که خلاف اسلام نباشد اطاعت میکنم. این با مقام معصوم سازگار است نه اینکه هر دستوری برخلاف اسلام هم بود عمل نماید. از سویی علی علیه السلام حفظ منافع حکومت اسلامی را در کلان لازم میداند و قانونشکن هم نیست! کما اینکه روش ایشان با خلفای زمان خود همین بوده است.
6 - البته همراهی مردم برای برپایی حکومت اسلامی شرط و در اسلام هم امری پذیرفته شده است اما مبنای ولایت و رهبری اسلامی جامعه با توجه به شواهد متعدد قرآنی، نصب الهی است و امیدواریم رئیس جمهور محترم در بیان مفهوم خود دچار سهو در لسان شده باشند. در شرایطی که مردم از مسیر مورد وصیت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله منحرف شوند و عدالت را برنتابند ناچار باید علی خانهنشین شود و برای مصالح بزرگتر سکوت کند و به رأی اشتباه مردم گردن نهد. این شرایط را نباید با برگزاری انتخابات در حکومت اسلامی امروز مقایسه کرد که از اساس مقایسهای اشتباه است.
7 - در سوره بقره آیه 124 مگر خدای سبحان نفرمود : (لا یَنالُ عَهدی الظالِمین) یعنی مقام امامت و رهبری فقط به صالحان میرسد. سکوت بر اساس مصلحت در عصر امام علی علیهالسلام را نباید به همه دورانها تعمیم داد بلکه لازم است شرایط آن زمان درنظر گرفته شود. اگر مبنای ولایت رأی مردم باشد (که اساساً در زمان بیان خطبه 92 نهجالبلاغه آنها بخشی از مردم بودند) تکلیف رفتار ائمه معصومین علیهمالسلام در برابر خلفای ظالم در طول تاریخ چه میشود؟
8 - دقت کنیم که احترام به رأی مردم امری است و مبنا قرار دادن آن برای ولایت و رهبری جامعه امری دیگر. اینکه انتخابات امروز (در عصر غیبت) را به نصب الهی دیروز (در عصر حضور امام معصوم در جامعه) ربط دهیم مقایسهای اشتباه است.
9 - این چه اطاعتی در مقابل رأی مردم است که ما برداشت میکنیم حال آنکه خود حضرت سکوت در برابر رأی مردم را استخوانی در گلو و خاری در چشم در خطبه سوم نهجالبلاغه (مشهور به شقشقیه) توصیف فرمودهاند و محصول آن، شهیده پهلوشکسته و معصوم دستبسته است؟
امید که همه در بیان مفاهیم اسلام منصفانه و عالِمانه عمل کنیم.
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir