به نام خدای سبحان - سلام علیکم

نکاتی از جزء بیست و ششم قرآن کریم برای تبرّک تقدیم می‌شود:

1 - در آیه 13 سوره مبارکه احقاف فرمود : (اِنَّ الذینَ قالوُا رَبُّنَا اللهُ ثُمَّ استَقامُوا فَلا خَوفٌ عَلیهِم وَ لا هُم یَحزَنوُن) یعنی همانا کسانی که گفتند پروردگار ما تنها خداست سپس (بر ایمان) و گفته خود در میدان عمل) پایداری کردند هیچ بیمی بر آنان نیست و اندوهگین نخواهند شد. در آیه بعد هم به آنان نوید بهشت داده شده است. معلوم می‌شود اولاً انسان باید حرف حق را بگوید، ثانیاً حرف تنها کافی نیست بلکه باید در عمل هم به مظاهر ایمان پایبند بود و ثالثاً ایمان به خدا، ترس از دیگران را از بین می‌بَرد.

2 - در آیه 29 سوره مبارکه احقاف فرمود : (وَ اِذ صَرَفنا اِلَیکَ نَفراً مِنَ الجِنِّ یَستَمِعونَ القُرآنَ فَلَمّا حَضَروهُ قالوُا اَنصِتوُا فَلَمّا قُضِیَ وَلَّوا اِلی قَومِهِم مُنذِرین) یعنی و آنگاه که گروهی از جن را به سوی تو روانه ساختیم تا قرآن را بشنوند پس چون نزد آن حاضر شدند گفتند خاموش باشید (و گوش کنید) پس چون (شنیدن آیات) به انجام رسید به سوی قوم خود بازگشتند تا آنان را هشدار دهند. از این آیه معلوم می‌شود جن هم دارای عقل و تکلیف و زندگی اجتماعی است. البته به خرافاتی نظیر آنچه می‌گویند جن، دُم و سُم دارد و نظایر آن هم نباید توجه کرد.

3 - در آیه اول سوره مبارکه حجرات فرمود : (یا اَیُّها الذین آمنوا لا تُقدِّموُا بَینَ یَدیِ اللهِ وَ رَسوُلِهِ وَ اتَّقوُا اللهَ) یعنی ای  کسانی که ایمان آورده‌اید (در هیچ کاری) بر (حُکم) خدا و پیامبرش پیشی نگیرید و از خداوند پروا کنید. معلوم می‌شود اولاً نباید مسیر تندروی در دین پیمود. ثانیاً جلوترافتادن از خداوند مصداق بی‌تقوایی است و ثالثاً حکم رسول مانند حکم خداوند و دارای احترام است.

امید که در روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان موفق به تلاوت این جزء نورانی شویم.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir