به نام خدای سبحان - سلام علیکم

قرآن کریم به مسلمانان فرمود از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله الگو بگیرند (لَقد کانَ لَکُم فی رَسُول الله اُسوَةٌ حَسَنة / آیه 21 سوره مبارکه احزاب) و نیز آنچه حضرت دستور دهد را اجرا و از نهی ایشان پیروی نمایند. (ما آتاکُمُ الرَّسول فَخُذوه وَ ما نَهاکُم عنهُ فانتَهُوا / آیه 7 سوره مبارکه حشر)

به همین دلیل مسلمانان به پیروی از سنت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله که روی خاک سجده می‌فرمود از مُهر استفاده می‌کنند. البته استفاده از مُهر الزامی نیست لیکن چون امروزه خاک در مسجد و منازل به راحتی در دسترس نیست، مُهر بعنوان تسهیل کار در اختیار شیعیان است. از سویی همراه داشتن مُهر، اطمینان کامل از پاک بودن محل سجده که شرط صحت است را فراهم می‌کند.

با توجه به آنکه سجده بر تربت امام حسین علیه‌السلام فضیلت بالایی دارد و در روایات بدان توصیه شده لذا مُهر از جنس تربت آن امام عزیز و شهید بیشتر مورد عنایت شیعیان است و حتی بنابر روایتی امام صادق علیه‌السلام برای سجده، مقداری تربت امام حسین علیه‌السلام همراه داشتند.

با این حال هرچند سجده بر مُهر ساخته از تربت سیدالشهداء علیه‌السلام مستحب است اما بر چیزهای دیگری هم که در رساله توضیح‌المسائل مراجع معظم تقلید آمده می‌توان سجده کرد.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir