به نام خدای سبحان - سلام علیکم

استفاده از طلا برای مردان در هر حال حرام است و اگر در نماز این حرام رُخ دهد سبب باطل‌شدن نماز هم می‌گردد. حال این سؤال پیش می‌آید که چرا طلا برای مرد حرام است؟ در پاسخ چند نکته تقدیم می‌شود:

1 - فلسفه برخی احکام ذکر گردیده و در دسترس است و با آگاهی از آن اطاعت می‌کنیم اما در مورد بخش قابل توجهی از احکام فلسفه آن در دست ما نیست و ما به حکم الهی تنها از سر عبادت و بندگی گردن می‌نهیم. حُرمت طلا برای مردان هم از همین دست نمونه‌ها است.

2 - حُرمت طلا در قرآن کریم نیامده ولیکن از روایات معتبر و سیره معصومین علیهم‌السلام استفاده می‌شود. البته لازم نیست همه مطالب با جزئیات در قرآن کریم باشد کما اینکه مثلاً تعداد رکعات نماز هم در قرآن مجید نیامده و اصولاً فلسفه بعثت انبیاء الهی، تعلیم کتاب بوده است. از سویی خود قرآن کریم هم فرمود از خداوند و رسول او اطاعت کنید (اطیعوا الله و اطیعوا الرسول) و هرچه پیامبرتان آورد بگیرید و هرچه نهی کرد از آن پیروی نمایید (ما آتاکُم الرّسول فخُذوه و ما نَهاکُم عنهُ فَانتهُوا). در زمینه حُرمت طلا برای مردان نهی نبوی وجود دارد.

3 - تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد طلا از نظر جسمی برای مردان مضراتی دارد. هرچند ممکن است نتیجه این پژوهش‌ها مورد اعتنا باشد اما دلیل حُرمت طلا برای مردان را به این نتایج گره نمی‌زنیم، چرا که اگر اشتباه بشر اثبات شد نمی‌توان حکم الهی را به دفعات دستخوش تغییر نمود.

4 - ما وقتی خداوند را حکیم می‌دانیم، احکام الهی را که تابع مصالح و مفاسد هستند قبول می‌کنیم و این یک آزمون بندگی هم هست. چه آنکه وقتی به پزشک مراجعه می‌کنیم از فلسفه تجویز قرص و آمپول نمی‌پرسیم و به علم او اعتماد می‌کنیم.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir