ه نام خدای خالق خیر کثیر - سلام علیکم

به مناسبت دهه کرامت و به وِیژه با توجه به نامگذاری ابتدای این دهه به نام دختران به برکت میلاد حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، در این مطلب نکاتی از سوره مبارکه (کوثر) تقدیم می‎شود.

ابتدا ترجمه سوره مبارکه کوثر : به نام خداوند بخشایشگر مهربان. به یقین ما به تو کوثر عطا کردیم. پس برای پروردگارت نماز بخوان و نحر کن. همانا دشمن تو ابتر و مقطوع‎النسل است.

و بعد 6 نکته درباره محتوای سوره مبارکه کوثر :

1 -  در پی درگذشت دو فرزند پسر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، یکی از دشمنان حضرت به نام عاص بن وائل به ایشان زخم‎زبان می‎زد و جسارت می‎کرد. او به تصور جاهلی خود، فرزند پسر را سبب تداوم نسل می‎دانست حال آنکه خداوند متعال به سبب حضرت زهرا سلام الله علیها آنچنان نسل پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله را تداوم بخشید که به رغم کشتار وسیع فرزندان این خاندان مبارک توسط دشمنان اسلام و تشیّع، کماکان نورافشانی این خاندان شریف ادامه دارد.

2 -  در معنای کوثر، مفسران سخن‎ها گفته‎اند اما دو سخن از میان بیش از 26 معنا (مانند نهر و حوضی در بهشت و غیره)، بیشتر مورد اعتماد و تکیه است. کوثر را به یک معنا (خیر کثیر) و به یک معنا (خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله از نسل حضرت زهرا سلام الله علیها) دانسته‎اند.

3 -  از عبارت (فصلّ لربک) مشخص می‎شود که یکی از بهترین ابزارها برای شکر خداوند متعال اقامه نماز است. آنهم نمازی خالصانه و بدون ریا که فقط برای خدای سبحان باشد(لربک).

4 -  به قربانی کردن حیوانات بخصوص گوسفند در اصطلاح ذبح می‎گویند ولی در مورد شتر ذبح بکار نمی‎رود و قربانی کردن شتر را (نَحر) می گویند. برخی گفته‎اند مقصود از عبارت (وَ انحر) در این سوره، دستور به قربانی کردن شتر در کنار نماز خواندن به شکرانه نعمت بهره‎مندی از کوثر است اما روایات حاکی از آن است که عبارت (نحر) به معنای بلندکردن دستها تا کنار گوش‎ها هنگام تکبیر گفتن در جای‎جای نماز است و این نشانه تواضع و خضوع در برابر پروردگار متعال است.

5 -  در این سوره خداوند متعال ضمن اینکه خبری از آینده و وعده‎ای معجزه‎آمیز داده و فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها را به بشریت ارزانی داشته است در کنار آن دشمنان اهل بیت علیهم السلام را هم ابتر و مقطوع‌النسل نامیده است و این نیز در طول تاریخ بارها تجربه شده است.

6 -  از این سوره می‎توان دریافت که پسر برتری بر دختر ندارد و افکار جاهلی را هم باید کنار گذاشت. مباد که امروزه عده‎ای به پسرداشتن افتخار کنند و به رسم جاهلیت، وجود دختر را کم‎اهمیت بدانند. در کنار آنکه به بیان روایات، پسر نعمت است دختر، نیکی و رحمت نامیده شده است. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله فرمود: هیچ‏ خانه‎ای نیست که در آن دختران باشند مگر اینکه هر روز 12 برکت و رحمت از آسمانبه آن خانه نازل می‎شود و لا ینقطع ملائکه به زیارت آن خانه می‎آیند. این موضوع آنقدر مهم است که حتی در کتاب شریف وسایل الشیعه یک باب به نام (استحباب طلب البنات) یعنی (مستحب بودن دعا کردن برای دختردار شدن) داریم و در روایات مختلف، وجود دختران در خانه سبب ورود والدین به بهشت و دورشدن از جهنم عنوان شده است.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir