به نام خدای سبحان - سلام علیکم

به‌تازگی در برنامه (سمت خدا) شبکه سه سیما احکام محرمیت فرزندخواندگی مطرح شد که در اینجا به اختصار جهت استفاده همگان تقدیم می‌گردد. اگر زن و شوهری بچه شیرخوار (زیر 2 سال) به فرزندخواندگی قبول می‌کنند و خانم می‌تواند به بچه شیر بدهد که مشکلی نیست.

حالا فرض کنید من (آقا) و همسرم (خانم) بچه‌ای را به فرزندخواندگی می‌خواهیم قبول کنیم و همسرم نمی‌تواند به او شیر بدهد:

1 - اگر پسربچه زیر 2 سال باشد، مادر یا خواهر همسرم یا (زن‌داداش) همسرم اگر به بچه شیر بدهند به ترتیب همسر من، خواهر، خاله یا عمّه بچه محسوب و به این ترتیب مَحرم می‌شود.

2 - اگر دختربچه زیر 2 سال باشد، مادر یا خواهر من یا زن‌داداش من اگر به بچه شیر بدهند به ترتیب من، برادر، دایی یا عموی بچه محسوب و به این ترتیب مَحرم می‌شوم. در این مورد اگر از راه رضاع (شیردادن) نشد، می‌شود با دو شرط (اجازه ولی دختربچه یا حاکم شرع و اینکه خلاف مصلحت دختربچه نباشد) بچه را ولو یک ساعت به عقد پدر یا پدربزرگ من درآورد و بعد هم که طلاق بدهند مَحرمیت بچه (که در حکم زن‌بابای من شده) با من باقی می‌ماند.

3 - اگر دختر بچه بالای 2 سال باشد همان راه عقد که قبلاً گفته شد وجود دارد اما در مورد پسربچه بالای 2 سال راه مَحرم شدن قابل ملاحظه‌ای وجود ندارد!

در مورد شیردادن هم باید بچه زیر 2 سال یا 15 مرتبه کامل و یا یک شبانه‌روز شیر بخورد و سیر شود و در فواصل آن هم شیر دیگری را نخورد.

مناسبت است زوج‌هایی که علاقمند به پذیرش فرزندخوانده هستند تفصیل مسأله را از دفتر مرجع تقلید خود بپرسند و مراقب موضوع مَحرمیت باشند.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir