به مناسبت میلاد امام رضا علیه‌السلام ضمن تبریک، شش نکته را با هم مرور می‌کنیم:

1 - در محضر امام معصوم علیه‌السلام شایسته است صدای خود را بلند نکنیم و حال عبادت دیگران را هم از بین نبریم. پس هنگام زیارت مضجع شریف رضوی، مردم را با فریاد دعوت به (صلوات فرستادن) نکنیم!

2 - همانطور که در اذن ورود می‌خوانیم، امام رضا علیه‌السلام پاسخ سلام زائر خود را هرجای صحن مطهر که باشد می‌دهند. پس اگر مقابل ضریح بسیار شلوغ است، مراقب باشیم با تنه‌زدن به دیگران، خدای نکرده به جای ثواب کردن کباب نشویم که جبران حق‌الناس به آسانی ممکن نیست!

3 - شاید رمز اینکه قبل از زیارت امام رضا علیه‌السلام صدبار (الله اکبر)می‌گوییم این است که حواسمان باشد امام را برتر از خدای سبحان ندانیم. پس سجده مقابل ضریح و هنگام ورود اگر برای امام باشد که جنبه توحیدی ندارد و حرام است و اگر هم به شکرانه توفیق زیارت یافتن باشد که نیازی نیست و از آن سوء استفاده می‌شود و در آداب زیارت هم چنین کاری ذکر نشده است.

4 - به بیان امام جواد علیه‌السلام، لقب (رضا) را خدای سبحان به امام هشتم عنایت فرمود چرا که پسندیده‌ی خدا در آسمان و رسول و ائمه اطهار علیهم السلام در زمین بود و از سویی دوست و دشمن از او راضی و خشنود بودند. این در حالی است که به دروغ شایع شده بود که مأمون (لعنة الله علیه) این لقب را برای امام هشتم به دلیل رضایت به ولایتعهدی انتخاب کرده است.

5 - در شهری که مزیّن به وجود مبارک حضرت رضا علیه‌السلام است،شایسته است مسئولین نام تیم فوتبال مشهور (سیاه جامگان ابومسلم) که نشانه‌ی لشکر یک جنایتکار و دشمن اهل بیت علیهم‌السلام است را تغییر دهند. به بیان شهید مطهری (ره) ابومسلم که به گواه تاریخ 600هزار نفر (که نیمی از آنها ایرانی بوده‌اند) را به قتل رسانده، بویی از انسانیت نبرده بود!

6 - برابر روایات، زیارت امام رضا علیه‌السلام، سبب ورود به بهشت و دوری از آتش جهنم، آمرزش گناهان و بهره‌مندی از شفاعت آن حضرت در روز قیامت می‌شود.

وقتی از امام جواد علیه‌السلام سؤال شد که فضیلت زیارت امام حسین علیه‌السلام بیشتر است یا امام رضا (علیه‌السلام) و ایشان فرمود: همه به زیارت سیدالشهداء (علیه‌السلام) می‌روند اما فقط خواص شیعه (شیعیان اثنی‌عشری) به زیارت پدرم می‌روند و بدین جهت زیارت ایشان افضل است باید قدر نعمت همجواری با امام هشتم علیه‌السلام را بدانیم و به خود به سبب زندگی در سایه‌ی کریمانه آن حضرت ببالیم.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir