به نام خدای سبحان - سلام علیکم

به تازگی معاون اول محترم رئیس جمهور به خبرنگاران گفته است: نقص عدم معرفی وزیر زن را با انتصاب زنان به معاونت رئیس جمهور و استانداری و غیره جبران می‌کنیم. فرد دیگری هم گفته: آبروریزی است افغانستان وزیر زن دارد، ما نداریم!

اسلام زن را محبوس در منزل نمی‌خواهد که اگر می‌خواست روی حجاب آنقدر مانور داده نمی‌شد. حجاب ابزار ایمنی‌بخش برای حضور اجتماعی زنان است و مشاغلی هم هست که تنها از عهده زنان برمی‌آید و به ضرورت باید آنان متصدّی باشند. اما همین اسلام روشنفکرانه و عادلانه به جنسیت‌ها نگریسته است. آنجایی که رستگاری هدف است، زن و مرد نمی‌شناسد و ملاک را ایمان و عمل صالح می‌داند (قرآن کریم : وَ مَن یَعمَل مِنَ الصّالِحاتِ مِن ذَکرٍ اَو اُنثی وَ هُوَ مُؤمِنٌ فَاولئِکَ یَدخُلُونَ الجَنَّة / نساء - 124) ولی وقتی قرار بر کار سخت و با شرایط جسمانی و کمتر دخالت دادن عواطف باشد، زن را معاف و به واقعیت تفاوت مردان و زنان توجه کرده و در قرآن کریم می‌فرماید: (لیس الذَّکرُ کَالاُنثی / آل عمران - 36). این مفهوم که مرد و زن از حیث مسئولیت‌ها یکی نیستند درست در نقطه مقابل شعار فاسد (برابری جنسیتی) غرب و به معنای (عدالت جنسیتی) است. اینکه در قرآن کریم فرمود: (الرّجالُ قوّامُونَ عَلی النّساء / نساء - 34) ناظر به نقش خدمتگزاری و مسئولیت سخت‌تر مردان است و از فرمایشات امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام مانند (فأنّ المرأة ریحانَة لیسَت بِقهرِمانَة) هم برمی‌آید که زن به گُلی ظریف می‌ماند و لازم نیست نقش مردانه به عهده بگیرد. البته گاهی واقعاً ضرورت است که زنی در نبود مردان مجرّب نقشی اجتماعی را علاوه بر مسئولیت اصلی پرورش فرزند و همسرداری (که متأسفانه امروزه دنیای غرب در حال تخریب این نقش مُهم است) بعهده بگیرد ولی اگر چنین ضرورتی نیست چرا باید به دام سبک زندگی غربی بیفتیم!

نقص و آبروریزی آنجایی است که نرخ طلاق از ازدواج پیشی بگیرد، سن ازدواج بالا رود، میلیون‌ها جوان مجرّد در صف وام ازدواج باشند، نقشِ مادری کمرنگ شود و اعتیاد ناشی از بیکاری جوانان دامن ما را بگیرد، فرزندان در دامن پرستار و مربی مهدکودک پرورش یابند و در مقابل تهاجم فرهنگی دشمن در فضای مجازی در معرض آسیب روزمره و لحظه‌ای باشند!

فکر کنید امروز یک یا دو وزیر و استاندار زن و فردا بیشتر و فرداها به همین ترتیب پیش برویم. زنی که از صبح زود به طور موظف از منزل بیرون رود و دیروقت به خانه برگردد نقش مادری و مدیریت خانه را چطور باید انجام دهد؟ استثناء هیچ، اما وقتی این امر به رویه تبدیل شد، چه باید کرد؟ هر دولتی چه آنکه وزیر زن برگزید، مراجع معظم تقلید تذکراتی دادند و گوش شنوایی نداشت هرچند انتظار بیشتری از آن می‌رفت و چه آنکه فقدان وزیر زن را نقص بداند با سبک زندگی اسلامی فاصله دارد و خوب است در این مشی تأمل نماید. امیدواریم نوک پیکان اقدامات مسئولین محترم با مرزبندی صحیح بجای مُدل توسعه غربی همواره به سوی الگوی پیشرفت اسلامی - ایرانی متمایل باشد.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین 

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir