به نام خدای سبحان - سلام علیکم

ضمن تبریک عید سعید قربان، درباره قربانی کردن چند نکته کوتاه تقدیم می‌گردد.

1 - قربانی کردن پیشینه‌ای تاریخی از زمان حضرت آدم (داستان هابیل و قابیل) دارد که از زمان امتحان بزرگ حضرت ابراهیم (علیه‌السلام) برجستگی ویژه‌ای هم پیدا کرد.

2 - قربانی کردن گوسفند در غیر از مراسم حج تمتع، به شرطی که با اخلاص و تقوا همراه باشد، چشم و هم‌چشمی و خرافات در آن نباشد و نیاز مستمندان را هم تأمین کند مستحب است.

3 - رعایت حقوق حیوانات (که در اسلام مورد تأکید است) هنگام قربانی کردن باید مدنظر باشد. استفاده از چاقوی تیز (که از شرایط ذبح شرعی است) که رنج زیادی به حیوان تحمیل نکند، گرسنگی و تشنگی زیاد به حیوان ندادن و خسته نکردن حیوان قبل از ذبح، پرهیز از ذبح حیوانات جلوی چشم یکدیگر، حمل صحیح و آزار ندادن حیوان (مثل خودداری از سوارکردن گوسفند با دست بسته پشت موتورسیکلت) از جمله این موارد است.

4 - حتماً به مراکز مجاز و تحت نظارت دامپزشکان که قبل از ذبح، حیوان را معاینه و پس از آن هم لاشه را بازرسی می‌کنند تا از انتقال بیماریهای واگیر به انسان جلوگیری شود مراجعه و از ذبح حیوان در معابر عمومی خودداری شود.

5 - قربانی کردن گوسفند جلوی دسته عزاداری (در ماه محرم) و یا مالیدن خون آن به کفش عروس یا پلاک ماشین جنبه شرعی ندارد و از خُرافات است. به تعبیر شهید مطهری (ره) این کار همان (ذبیحة الجن) و رسم جاهلی است که پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) از آن نهی فرموده است. در جاهلیت برخی تصور می‌کردند برای دور کردن جن از خانه نو و نظایر آن باید گوسفند قربانی کنند و خون آن را به خانه بپاشند!

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir