به نام خدای سبحان - سلام علیکم

ضمن تبریک ایام فرخنده غدیر، بارها احتمالاً شنیده‌اید دو رفیق قدیمی و صمیمی را (یار غار) هم می‌نامند. برخی سعی کرده‌اند ریشه این مَثَل را به همراهی ابوبکر با پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله نسبت دهند. البته ابوبکر در غار مشهوری که پیامبر اسلام مخفی شد و خدای سبحان او را از گزند کفار با آن داستان معروف (تار عنکبوت جلوی غار) حفظ فرمود همراه ایشان بود اما در همین زمان، امیر المؤمنین علی علیه‌السلام جان خود را در طبق اخلاص گذاشت و در بستر پیامبر اسلام خوابید و مورد تمجید خدای سبحان در قرآن کریم قرار گرفت.

یک نکته مهم دیگر آنکه مولای متقیان علی علیه السلام را به راستی باید یار غار اصلی و دائم پیامبر اسلام دانست. فردی که اولاً بت پرست نبود که اسلام بیاورد و از ابتدا یگانه پرست بود، ثانیاً توفیق تشرف زودتر از سایرین به اسلام داشت، ثالثاً قبل از بعثت در غار حِراء همراه پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله بود.

پیامبر گرامی اسلام قبل از بعثت، سالی یک ماه به غار حراء برای عبادت می‌رفت و قرائن مختلف نشان می‌دهد هم در این زمان و هم هنگام نزول اولین آیات قرآن کریم، علی علیه‌السلام در محضر پیامبر گرانقدر اسلام بود. چه آنکه امام اول شیعیان، صدای ناله شیطان را شنید و وقتی از آن سؤال نمود پیامبر اسلام فرمود با نبوت من، شیطان از اینکه در زمین اطاعت شود ناامید شده است. این نکته را خود امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام هم در نهج‌البلاغه اشاره فرموده است.

از سوی دیگر پیامبر عزیز اسلام که پس از درگذشت جناب عبدالمطلب، در خانه ابوطالب و فاطمه بنت اسد پرورش یافت، زحمات آن دو را جبران نمود و در تنگنای مالی مکه به عموی دیگرش، عباس پیشنهاد کرد هرکدام فرزندی از ابوطالب را به منزل خود آورند و بزرگ کنند تا بار مالی از دوش ابوطالب برداشته شود. به این ترتیب، جعفر بی ابی طالب به خانه عباس رفت و علی علیه‌السلام هم به خانه پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله آمد.

همانطور که خود علی علیه السلام در نهج‌البلاغه فرموده در دامان پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله پرورش یافته است و این فضیلت و همراهی ناگسستنی قابل مقایسه با همراهی مقطعی در غار نبوده و نیست.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir