به نام خدای سبحان - سلام علیکم

این سی‌وپنجمین نقد محتوایی است که درباره یک فیلم سینمایی به رشته تحریر درمی‌آید اما باید اعتراف کرد که این یکی با همه آن قبلی‌ها متفاوت است. فیلمی که عمده منتقدان در نقد ساختار و محتوای آن در حیرت هستند!

فیلم (مادر قلب اتمی) که به تازگی در شبکه نمایش خانگی توزیع گردیده دو دختر به نام نوبهار (پگاه آهنگرانی) و آرینه (ترانه علیدوستی) را پس از یک پارتی شبانه در حالی که مَست هستند (و پلیس هم در فیلم از این جُرم می‌گذرد!) به عنوان نماد جوانان ایرانی و آزاد نشان می‌دهد که در خیابان کامی (مهرداد صدیقیان) را می‌بینند و سوار می‌کنند و با نمایش یک دابسمش سه نفره از آهنگ مایکل جکسون آنچه می‌خواستند را در قالب یک (خواب) روایت می‌کنند.

 در این فیلم با زیرکی در میان گفتگوهای نفر چهارم (محمدرضا گلزار) که به آنان می‌پیوندد با نمایش چهره (صدام) و بیان اینکه او (مهربان) است سؤالی کلیدی مطرح می‌شود که آیا (با اعدام موافقید یا خیر؟) و این همان کلیدواژه‌ای است که دنیای فاسد غرب به بهانه حقوق بشر بر ما می‌تازد.

فیلم از سویی با تکرار اینکه این وقایع در شب توزیع (یارانه‌ها) رُخ می‌دهد و به دلیل نیاز و دریافت فوری مردم، هیچ خودپردازی پول ندارد، دستاوردهای ملی نظیر انرژی هسته‌ای را با بیان تاریخچه توالت فرنگی و نقش ایرانیان در ساخت این نوع توالت تقلیل داده و موضوع پرچالش هسته‌ای را به معیشت مردم پیوند می‌زند. دقیقاً این کار همان راهبرد آمریکایی است که امروز دنبال می‌شود تا با مانور دادن روی این پیوند از ایران امتیاز بگیرند.

در بخش دیگری از این فیلم، کامی برای دو دختر (که ظاهراً نماد پیوند ادیان هستند) از خوابی تعریف می‌کند که در آن با انفجار بمب هسته‌ای در تهران، سیگارش را با شعله این انفجار روشن کرده و بعد به صراحت می‌گوید که ما (باید بمب هسته‌ای داشته باشیم) و بعد به بیننده القاء می‌کنند که مهم (داشتن بمب نیست) بلکه مُهم این است که (اول چه کَسی بمب را استفاده می‌کند). متأسفانه این دیالوگ‌ها در شرایطی که آمریکا و متحدانش به دروغ کشورمان را متهم به تلاش برای ساخت بمب اتمی متهّم می‌کنند، برخلاف فتوای صریح رهبری و راهبرد دفاعی عاری از سلاح کشتارجمعی جمهوری اسلامی ایران به نمایش درآمده است.

سؤال مُهم اینجاست که آیا نماد جوانان ایرانی عده کمی از دوردورکُنان هنجارشکن هستند یا امثال حججی‌ها که مستانه سَر می‌دهند و چقدر تفاوت است بین مَستی حججی‌ها و مَستی جوانان این فیلم.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir