به نام خدای سبحان - سلام علیکم

برخی از امور در میان مردم بسیار مشهور و رایج است در حالی که از سندیت خاصی برخوردار نیست. در اینجا چند نکته از این دست اشاره می‌شود.

1 - نامگذاری هر روز از دهه محرم به نام یک شهید به معنای آن نیست که او آن روز شهید شده است. همه شهداء کربلا روز عاشورا (دهم) شهید شده‌اند و اینکه مثلاً روز نهم (تاسوعا) را به نام ابالفضل العباس (علیه‌السلام) عزاداری می‌کنیم یک نامگذاری قراردادی و عُرفی است.

2 - اینکه جناب علی‌اکبر را جوان 19 ساله کربلا می‌نامند درست نیست. جناب علی‌اکبر هرچند جوان بود اما از امام سجاد (علیه‎السلام) بزرگتر بود و لقب (اکبر) هم به این دلیل به ایشان داده شده است. اتفاقاً برخلاف تصور رایج بین عموم مردم، حضرت علی‌اکبر ازدواج کرده بود و حتی ظاهراً فرزند هم داشته است. مرحوم شیخ مفید (ره) در کتاب شریف ارشاد به اشتباه سن حضرت علی‎اکبر را حدود هفت یا هشت سال کمتر ذکر کرده و حتی برخی از محققان در کتب خود به ایشان اشکال کرده‌‎اند که شما با اینکه فرد بسیار دانشمندی در فقه و کلام هستید چرا وارد یک موضوع تاریخی که در آن تخصص نداشتید شده‌اید.

3 - در روضه‎ها گاهی نام فردی به نام عبد الله بن بُقطر یا یقطر را به عنوان برادر رضاعی امام حسین علیه‌السلام ذکر می‎کنند حال آنکه اصلاً امام حسین علیه‌السلام از مادرش زهرای اطهر سلام‌الله علیها و از هیچ زن دیگری شیر نخورده و لذا برادر رضاعی هم ندارد.

4 - عبارت مشهور (هَل مِن ناصر یَنصرنی) که ندای کمک و یاری‌طلبی امام حسین علیه السلام است در هیچ مقتل معتبری نیامده و لیکن در برخی مقاتل مانند لهوف سید بن طاووس با جملاتی که مفهوم مشابهی دارد ذکر شده است. البته برخلاف تصور رایج مردم این ندای کمک (استنصار) عمدتاً مربوط به قبل از روز عاشورا است!

5 - اینکه در روضه‌ها نقل می‎شود امام (علیه‌السلام) از سپاه دشمن برای خود آب طلب فرمود و بعد هم توجیه می‎کنند که مقصود آن بزرگوار اتمام حجّت بوده با (هیهات منا الذلة) گفتن امام همخوانی ندارد و آنطور که شهید مطهری (ره) هم معتقد بود اساساً چنین چیزی از ساحت امام حسین (علیه‎السلام) به دور است.

این 5 نکته بعنوان نمونه ذکر شد تا همه ما از مداحان بزرگوار و سخنرانان ارجمند بخواهیم سند روضه و سخنان خود را ارائه دهند و هر مطلبی را بدون تحقیق و اطمینان، دربست نپذیریم.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir