به نام خدای سبحان - سلام علیکم

یکی از کارهایی که کمتر انجام شده، سخنرانی و تحلیل درباره شخصیت‌های سپاه مقابل امام حسین (علیه‌السلام) است که اگر انجام شود برابر روایت شریف نبوی عین عقلانیت است. آنطور که رسول اعظم (صلی الله علیه و آله) فرمود: عاقل‌ترین مردم آن است که خدایش را بشناسد و اطاعتش کند و دشمن خود را هم بشناسد و نافرمانی‌اش نماید. در اینجا نگاهی کوتاه به خصوصیاتی از شمر (لعنة الله علیه) خواهیم داشت.

شِمر که درست آن شَمِر است همان (سامر) به معنی (شب‌ زنده‌دار) می‌باشد. البته نه شب‌زنده‌داری به معنای عبادت بلکه به مفهوم (شب‌نشینی). ما هم که برنامه (نود) را بطور مثال تا بامداد بصورت زنده پخش می‌کنیم و ملت را پای تلویزیون به (شب نشینی) بی‌حاصل می‌نشانیم چه بسا به همان سبک زندگی نزدیک شده‌ایم هر چند دل در گرو سیره علوی داریم.

یک خصوصیت مُهم شِمر، زیرآب‌زنی بود. او زیرآب عمر سعد را نزد ابن زیاد زد و در حالی که چه بسا با نامه عمر سعد جنگ صورت نمی‌گرفت، ابن زیاد را ترغیب کرد که اجازه بده اگر او نمی‌تواند، من به کربلا بروم و کار را یکسره کنم. در مأموریتی دیگر نزد مردم کوفه زیرآب مسلم بن عقیل (سفیر امام حسین علیه السلام) را زد و نسبت‌های دروغ به او داد. در مقطعی دیگر، نزد زیاد، زیرآب جناب حجر بن عدی را با شهادت دروغ زد و سبب به شهادت رسیدن آن بزرگوار شد.

حالا هم اگر ما در ادارات و کار روزمره و در معاشرت خانوادگی، زیرآب‌ دوست و فامیل و همکار را بزنیم همان سبک زندگی شمر را دنبال کرده‌ایم.

وقتی انسان به سبک زندگی شِمر عادت کرد انحراف هم آرام آرام پدید می‌آید. شمر که جانباز جنگ صفین است و اگر آن ضربه قدری شدیدتر به پیشانی او اصابت می‌کرد امروز باید خیابانی به نام (شهید شمر) که لعنت خدا بر او باد می‌داشتیم، از جانبازی در رکاب حضرت علی‌ علیه‌السلام به جایی رسید که روی سینه امام زمان خود بنشیند و به خیمه‌های او حمله کند!

امید که همه ما از سبک زندگی و خصوصیات منفی شمر (لعنة الله علیه) دور باشیم.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir