به نام خدای سبحان - سلام علیکم

به تازگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: دانشجویان دختر مقطع کارشناسی این دانشگاه اعم از مجرّد و متأهل می‌توانند به شهر محل سکونت خود منتقل شوند.

این اقدام هرچند باید سالها قبل انجام می‌شد اما با تغییر تیم مدیریت و هیأت امناء، خوشبختانه به نتیجه رسید. متأسفانه یکی از اشتباهات بزرگ در نظام آموزش عالی این است که دختران در سن حساس و اوایل جوانی از شهر و خانواده خود برای تحصیل جُدا و به شهری غریب و بعضاً بسیار متفاوت از فرهنگ بومی خود مهاجرت می‌کنند.

بر کسی پوشیده نیست که این رخداد همراه با آسیب‌‌هایی است که گاهی غیرقابل جبران بوده و چه بسا تمام طول زندگی دختران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یک دختر وقتی در سن جوانی استقلال در زندگی را تجربه کند، به راحتی حاضر نیست پس از این دوره، نظارت پدر و مادر را بپذیرد و دختری که از حمایت اولیاء و نظارت آنان در شهر خود برخوردار بوده، وقتی به شهری دیگر می‌آید با احساس تنهایی به ناچار به دامن دوستان خود پناه می‌بَرد و آنان را تکیه‌گاه قرار می‌دهد.

به دلیل این نیاز که عمدتاً عاطفی هم هست درگیر فرهنگ یا روش زندگی آنان هم می‌گردد و اگر خدای ناکرده این دوستان اهل معاشرت با نامحرم یا سبک زندگی مخالف دین باشند، آن دختر دور از وطن هم به این دام می‌افتد و اینجاست که تکیه‌گاه جدیدی ابتدا با زمینه عاطفی از جنس نامحرم برای خود برمی‌گزیند و تو خود بخوان حدیث مفصل از این مُجمل در آسیب‌های بعد از این رابطه!

اقدام شجاعانه‌ی دکتر فرهاد رهبر که حالا جلوه‌ای واقعی از اسلام به رُخ کشیده به دلیل پیشگیری از این آسیب‌ها قابل تقدیر است و از آنجایی که اگر فردی سنّت حسنه‌ای را پایه‌گذاری کند در ثواب بهره‌مندان از این سنّت در آینده هم شریک است، چه بسا این اقدام، باقیات الصالحاتی برای ایشان هم باشد. اگر مسئولی هم بتواند جلوی یک آسیب را بگیرد و در دوره مدیریت بعضاً بلندمدت خود این کار را نکند، قاعدتاً باید روز قیامت پاسخگو باشد!

امیدواریم سایر مسئولین آموزش عالی و شورایعالی انقلاب فرهنگی از این اقدام الگو گرفته و زیست سالم و سبک زندگی بدون گناه و مخاطره برای دختران جوان کشورمان را به تحصیل به هر قیمت ترجیح دهند.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir