به نام خدای سبحان - سلام علیکم

خوش به سعادت آنان که توفیق زیارت اربعین را با پای پیاده یافتند. امید که ما را هم با پای دل در این بزم راه دهند. در زیارت‌نامه مشهور اربعین جمله معروفی وجود دارد که در آن عرضه می‌داریم: خدایا من گواهی می‌دهم که امام حسین علیه‌السلام خون قلب و جان خود را در راه تو فدا کرد تا بندگانت را از جهالت و سرگردانی ناشی از گمراهی نجات دهد. (وَ بَذلَ مُهجَتَهُ فیک لِیَستَنقِذَ عِبادکَ مِنَ الجَهالة وَ حَیرَة الضَّلالَة)

اربعین باید الگوی زندگی ما باشد. امروز ما مدیون خون امام حسین علیه‌السلام هستیم و عذری برای عدم آگاهی و گمراهی نیست. اگر کشور ما قرار است دستِ برتر را در دنیا داشته باشد آنطور که بارها رهبر انقلاب (حفظه الله تعالی) فرموده‌اند راهی جز دستیابی به علم ندارد. این زمینه به یقین فراهم است آنچنان که از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله منقول است: اگر دانش در ثریّا باشد، بی‌گمان کسانی از ایران به آن دست می‌یابند.

روایت منسوب به امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در شرح نهج‌البلاغه ابن ابی الحدید، روایتگر نقش علم در ایجاد اقتدار میان کشورها است. در این روایت می‌خوانیم : (العِلمُ سُلطان مَن وجده صالَ بِه وَ مَن لَم یَجِدهُ صِیلَ علیه) یعنی علم، سلطنت و قدرت است. هر که آن را بیابد با آن یورش بَرد و هر که آن را از دست بدهد بر او یورش می‌برند.

اینکه رهبر انقلاب (حفظه الله تعالی) بارها با قرائت این روایت بر لزوم پیشرفت و جهش علمی تأکید فرمودند نشان‌دهنده آن است که پیروان امام حسین علیه‌السلام که مدیون خون پاک آن حضرت هستند بهانه‌ای برای عدم علم‌آموزی مفید ندارند و اگر می‌خواهیم زیر بار سلطه و زورگویی قدرتمندان جهان نرویم باید مَرجع علمی دنیا باشیم.

امیدواریم همه اساتید و دانشجویان به کیفیت علمی مقالات اهمیت بیشتری دهند و وظیفه خود را در برابر خون مطهر سیدالشهداء علیه‌السلام با تولید دانش و نه لزوماً تولید مقالات کپی‌شده و پایان‌نامه فروشی به خوبی انجام دهند.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir