به نام خدای سبحان - سلام علیکم

میلاد پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله بر همگان مبارک باد. خدای سبحان به مسلمانان دستور فرموده روش زندگی آن بزرگوار را الگوی زندگی خود قرار دهند (لَقد کانَ لَکُم فِی رَسول الله اُسوَةٌ حَسَنة / آیه 21 سوره مبارکه احزاب).

یکی از جلوه‌های مُهم در زندگی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله که باید الگوی ما باشد تواضع است. ایشان میان اصحاب خود می‌نشست و گاهی که فردی غریب و ناشناس می‌آمد و آن حضرت را نمی‌شناخت از جمع می‌پرسید: محمد کدام یک از شما است؟

آن بزرگوار همواره در میان اصحابش حلقه‌وار می‌نشست تا امتیازی پیدا نکند و می‌فرمود: اِنَّ الله یکره مِن عَبده اَن یَراهُ مَتمیّزاً بین اصحابه یعنی خدای سبحان دوست ندارد بنده‌اش را در میان یارانش با وصفی متمایز ببیند که برای خود نسبت به دیگران امتیازی قائل شده باشد.

حالا این روش را با زندگی روزمره خودمان مقایسه کنیم. چند نفر رئیس و مدیر سراغ داریم که اگر در ردیف اول جا نبود در ردیف‌های عقب در یک همایش بنشینند؟ ما که هنوز توالت مدیر و کارمند و استاد و دانشجو را از هم جدا می‌کنیم چه نسبتی با روش زندگی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله داریم؟

در بسیاری از جلسات اداری دیده می‌شود صندلی رئیس و مدیر با صندلی سایر شرکت‌کنندگان در جلسه تفاوت دارد و این تنها گوشه‌ای از ساده‌ترین تفاوت عمیق ما با منش و روش نبوی است. امید که هفدهم ربیع الاول، مبدأ تحول در روش زندگی و زیست اداری همه ما باشد.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir