به نام خدای سبحان - سلام علیکم
به مناسبت میلاد باسعادت امام صادق علیهالسلام، ضمن تبریک به مرور یکی از بیانات گوهربار آن حضرت میپردازیم. آن امام عزیز به نقل جلد دوم کتاب شریف کافی فرمودهاند: (اَحبُّ اِخوانی اِلَیَّ مَن اَهدی اِلیَّ عُیوبی) یعنی محبوبترین برادرانم نزد من کسی است که عیبهای من را به عنوان (هدیه) بازگوید.
آنکه خود را پیرو مکتب امام صادق علیهالسلام میداند باید به این اخلاق پسندیده گرایش داشته باشد. مسئولین مملکت از یک سو و هر فردی در خانواده از سوی دیگر باید روحیه انتقادپذیری را در خود تقویت کنند.
امام صادق علیهالسلام در این روایت شریف، انتقاد را به هدیه تشبیه فرموده و کیست که از دریافت هدیه خشنود نگردد؟ اگر در خانواده، زن و شوهر به هم هدیهای اینچنینی بدهند و از زبان نرم هم استفاده نمایند و در سطح مملکت نیز دولتمردان و مسئولان از دریافت انتقادات خشنود شده و آن را هدیه بپندارند به روش امام صادق علیهالسلام نزدیک شدهاند.
آنکه از انتقاد برآشفته میشود و آن را برنمیتابد و به جای بررسی عیوب خود تنها در فکر عیبجویی از دیگران است چه نسبتی با مکتب امام صادق علیهالسلام دارد؟
به بیان این روایت شریف هر که انتقاد کرد (با شرایط آن) باید محبوبترین هم باشد. آیا در ادارات ما امروز این بیان امام صادق علیهالسلام جاری است و منتقد، محبوب سیستم است یا به مجرّد کوچکترین انتقاد از رؤسا یا رویّهها، مطرود میگردد؟
امام علی علیهالسلام در عهدنامه مالک اشتر فرمود: بهترین وزیران و مسئولین باید آنان باشند که سخن تلخ حق را بیشتر بگویند و کمتر به ستایش ناشی از چاپلوسی بپردازند.
خوب است هفدهم ربیع الاول را بهانهای برای سنجش نسبت خود با آموزههای دینی بخصوص این بیان شریف امام صادق علیهالسلام قرار دهیم و بنگریم که بهترین دوستان ما منتقدین ما هستند یا به چاپلوسپروری روی آوردهایم؟
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir
[ دوشنبه چهارم اردیبهشت ۱۳۹۶ ] [ 18:9 ] [ محمد لطفی زاده ]
به نام خدای سبحان - سلام علیکم به مناسبت میلاد باسعادت امام صادق علیهالسلام، ضمن تبریک به مرور یکی از بیانات گوهربار آن حضرت میپردازیم. آن امام عزیز به نقل جلد دوم کتاب شریف کافی فرمودهاند: (اَحبُّ اِخوانی اِلَیَّ مَن اَهدی اِلیَّ عُیوبی) یعنی محبوبترین برادرانم نزد من کسی است که عیبهای من را به عنوان (هدیه) بازگوید. آنکه خود را پیرو مکتب امام صادق علیهالسلام میداند باید به این اخلاق پسندیده گرایش داشته باشد. مسئولین مملکت از یک سو و هر فردی در خانواده از سوی دیگر باید روحیه انتقادپذیری را در خود تقویت کنند.
امام صادق علیهالسلام در این روایت شریف، انتقاد را به هدیه تشبیه فرموده و کیست که از دریافت هدیه خشنود نگردد؟ اگر در خانواده، زن و شوهر به هم هدیهای اینچنینی بدهند و از زبان نرم هم استفاده نمایند و در سطح مملکت نیز دولتمردان و مسئولان از دریافت انتقادات خشنود شده و آن را هدیه بپندارند به روش امام صادق علیهالسلام نزدیک شدهاند. آنکه از انتقاد برآشفته میشود و آن را برنمیتابد و به جای بررسی عیوب خود تنها در فکر عیبجویی از دیگران است چه نسبتی با مکتب امام صادق علیهالسلام دارد؟ به بیان این روایت شریف هر که انتقاد کرد (با شرایط آن) باید محبوبترین هم باشد. آیا در ادارات ما امروز این بیان امام صادق علیهالسلام جاری است و منتقد، محبوب سیستم است یا به مجرّد کوچکترین انتقاد از رؤسا یا رویّهها، مطرود میگردد؟ امام علی علیهالسلام در عهدنامه مالک اشتر فرمود: بهترین وزیران و مسئولین باید آنان باشند که سخن تلخ حق را بیشتر بگویند و کمتر به ستایش ناشی از چاپلوسی بپردازند. خوب است هفدهم ربیع الاول را بهانهای برای سنجش نسبت خود با آموزههای دینی بخصوص این بیان شریف امام صادق علیهالسلام قرار دهیم و بنگریم که بهترین دوستان ما منتقدین ما هستند یا به چاپلوسپروری روی آوردهایم؟ و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین / منبر اینترنتی : cmenbar@ موضوعات مرتبط: مناسبت ها برچسبها: امام صادق, انتقاد, عهدنامه مالک اشتر, امام علی, هفدهم ربیع الاول [ چهارشنبه پانزدهم آذر ۱۳۹۶ ] [ 7:45 ] [ محمد لطفی زاده ]
به نام خدای سبحان - سلام علیکم میلاد پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله بر همگان مبارک باد. خدای سبحان به مسلمانان دستور فرموده روش زندگی آن بزرگوار را الگوی زندگی خود قرار دهند (لَقد کانَ لَکُم فِی رَسول الله اُسوَةٌ حَسَنة / آیه 21 سوره مبارکه احزاب). یکی از جلوههای مُهم در زندگی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله که باید الگوی ما باشد تواضع است. ایشان میان اصحاب خود مینشست و گاهی که فردی غریب و ناشناس میآمد و آن حضرت را نمیشناخت از جمع میپرسید: محمد کدام یک از شما است؟
آن بزرگوار همواره در میان اصحابش حلقهوار مینشست تا امتیازی پیدا نکند و میفرمود: اِنَّ الله یکره مِن عَبده اَن یَراهُ مَتمیّزاً بین اصحابه یعنی خدای سبحان دوست ندارد بندهاش را در میان یارانش با وصفی متمایز ببیند که برای خود نسبت به دیگران امتیازی قائل شده باشد. حالا این روش را با زندگی روزمره خودمان مقایسه کنیم. چند نفر رئیس و مدیر سراغ داریم که اگر در ردیف اول جا نبود در ردیفهای عقب در یک همایش بنشینند؟ ما که هنوز توالت مدیر و کارمند و استاد و دانشجو را از هم جدا میکنیم چه نسبتی با روش زندگی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله داریم؟ در بسیاری از جلسات اداری دیده میشود صندلی رئیس و مدیر با صندلی سایر شرکتکنندگان در جلسه تفاوت دارد و این تنها گوشهای از سادهترین تفاوت عمیق ما با منش و روش نبوی است. امید که هفدهم ربیع الاول، مبدأ تحول در روش زندگی و زیست اداری همه ما باشد. و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین / منبر اینترنتی : cmenbar@ موضوعات مرتبط: مناسبت ها برچسبها: پیامبر اعظم, اسوه حسنه, سوره احزاب, هفدهم ربیع الاول, ربیع الاول [ سه شنبه چهاردهم آذر ۱۳۹۶ ] [ 18:7 ] [ محمد لطفی زاده ]
به نام خدای سبحان - سلام علیکم امروز حدود 12 میلیون جوان مجرّد در کشور وجود دارد و همه هم درباره اشتغال آنان ابراز نگرانی میکنند. ازدواج آسان و اشتغال مناسب، دو موضوع بسیار مُهم در تعیین سرنوشت جوانان است. برای آنکه در هر دو زمینه موفقیت حاصل شود لازم است نگاهی نو به آموزش و پرورش کشور داشته باشیم. متأسفانه در هر دو بُعد کمّی و کیفی، دوران تحصیل در مدرسه با چالشهای زیادی روبرو است و چه بسا مانعی بر سر ازدواج و اشتغال هم هست. اگر نوجوان ما در مدرسه بجای به حافظه سپردن علم غیرمفید و بدون کاربرد، بر اساس علاقمندی، مهارتی را بیاموزد، هم زمینه اشتغال او راحتتر فراهم میشود و هم با حذف دروس و علم غیرمفید و کوتاهترشدن دوره تحصیل 12ساله، ازدواج وی نیز با مشکلات کمتری همراه خواهد بود و جلوی افزایش سن ازدواج گرفته میشود.
مسئولین آموزش و پرورش و آنانکه در نظام تعلیم و تربیت کشور نقش دارند باید با خود بیاندیشند در تعقیب نماز عصر چه دعایی به پیشگاه الهی عرضه میدارند و سعی کنند خود برای استجابت این دعا قدمی مؤثر بردارند. در تعقیب نماز عصر میخوانیم: (اَللهُمَّ اِنّی اَعوذُ بِکَ مِن عِلمٍ لا یَنفَع) یعنی خدایا از علمی که به من نفع نمیرساند به تو پناه میبَرم. لابلای کتب درسی مدارس آنقدر علم غیرمفید یافت میشود که با حذف آن زمینه یک تحول گسترده در نظام تعلیم و تربیت کشور فراهم و آثار آن در ابعاد مختلف نظیر اشتغال و ازدواج جوانان ظاهر میگردد. و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین / منبر اینترنتی : cmenbar@ موضوعات مرتبط: سخنرانی مکتوب برچسبها: تعقیب نماز عصر, علم غیرمفید, اشتغال, ازدواج, مهارت [ چهارشنبه هشتم آذر ۱۳۹۶ ] [ 14:32 ] [ محمد لطفی زاده ]
به نام خدای سبحان - سلام علیکم در سوره مبارکه بقره، داستان دو فرشته به نام (هاروت و ماروت) که به مردم برای آمادگی مقابله با شیاطین و سِحر آنان تعلیم میدادند نقل شده است. متأسفانه در برخی از اخبار مسلمانان، این داستان قرآنی به خُرافات آلوده شده است. به نحوی که میگویند این دو فرشته به خدای سبحان نسبت به مقام انسان اعتراض کردند و خداوند متعال هم آنان را به قدرت شهوت مجهز و به زمین اعزام فرمود ولی آنان از این امتحان سربلند بیرون نیامدند و اسیر زنی بدکاره به نام (زهره) شدند و ضمن شرابخواری به رابطه غیرمشروع با آن زن تن دادند و در مقابل هم آن زن از این دو فرشته رمز صعود به آسمان را گرفت و بصورت فرشتهای درآمد و با رفتن به آسمان، پرهای او ریخت و به سیاره (زهره) تبدیل شد!
در افسانهها و داستانهای سرشار از خُرافات به همین دلیل این سیاره را مظهر (اغواگری) و (زنانگی) نامیده و علاوه بر آن زنان را به این سیاره ربط میدادند، کما اینکه کتاب مشهور (مردان مریخی، زنان ونوسی) شاهدی بر این ادّعا است. (Venus (ونوس) نام سیاره زهره در لاتین است) درباره این نوع اسرائیلیات باید به چند نکته توجه کرد. اول اینکه فرشتگان معصوم هستند و گناه نمیکنند. پس اینکه دو فرشته به زمین آمده باشند و گناهان بزرگی مانند شرابخواری و زنا مرتکب شده باشند دروغ است. دوم اینکه انسان به صورت فرشته درنمیآید. سوم آنکه بال و پر فرشتگان از جنس بال و پر کبوتران نیست که قیچی شود و بریزد و چهارم آنکه اساساً سیاره زهره از اصل یک زن هرزه نبوده است. امیدواریم همه ما با رجوع به کارشناسان، به اصل دین دست یابیم و دامن اعتقادات خود را از آلوده شدن به خرافات و جعلیات پاک نگاه داریم. و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین / منبر اینترنتی : cmenbar@ موضوعات مرتبط: پاسخ به شبهات برچسبها: مردان مریخی, زنان ونوسی, سیاره زهره, هاروت و ماروت, فرشته [ شنبه چهارم آذر ۱۳۹۶ ] [ 5:44 ] [ محمد لطفی زاده ]
به نام خدای سبحان - سلام علیکم اقتصاد مقاومتی، مقاومت حزب الله لبنان، مقاومت 8 ساله در دفاع مقدس، مقاومت در برابر نظام استکباری و آمریکا. اینها همه مصادیقی از مقاومت هستند که با ایستادگی در اعتقادات پیوند خوردهاند. سؤال اینجاست که امروز در مواجهه با جهان غرب و نظام استکباری چگونه باید استقامت ورزید؟ اهل باطل و کافران هم در عقیده خود اهل استقامت و ایستادگی هستند و به همین دلیل آمریکا و اروپای امروز صاحب ایدئولوژی مشخص است و بر سر آن در مذاکرات بینالمللی و موضعگیریها و مُهمتر از آن در سبک زندگی پایداری به خرج میدهد. آیا این ایستادگی مقدّس است؟
پاسخ این است که بر اساس آیه 30 سوره مبارکه فصّلت، استقامت و پایداری زمانی مقدّس است که با ایمان به خدای سبحان همراه باشد. در این آیه، اول سخن از مؤمن بودن است (الذینَ قالُوا رَبُّنَا الله) و بعد به استقامت اشاره میشود (ثُمَّ استَقامُوا) و چه بسا استقامتی به ثمر میرسد که با ایمان به خدای متعال بارور شده باشد. از سویی استقامتی مقدّس است که بر مبنای قوانین و دستورات الهی انجام شود. قرآن کریم در آیه 112 سوره مبارکه هود میفرماید: (فَاستَقِم کَما اُمِرت) یعنی اگر قرار است ایستادگی روی عقاید و در برابر نظام استکباری داشته باشیم باید این مقاومت، کَما اُمِرت (آنطور که خدای سبحان فرموده) باشد. امروز هم در برابر نظام استکباری غرب و فرهنگ مهاجم بیگانه باید مبنای مقاومت، سبک زندگی مبتنی بر اسلام و نظام الهی باشد. این مقاومت است که اجازه نمیدهد یونسکو با سندی نظیر 2030، اساس تربیت اسلامی را هدف قرار دهد. اینچنین مقاومتی راه ما را از دنیای غرب که امروز به جاهلیت بازگشته و با رسمی کردن ازدواج همجنسگرایان، روی قوم لوط را سفید کرده جدا میکند. و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین / منبر اینترنتی : cmenbar@ موضوعات مرتبط: سخنرانی مکتوب برچسبها: استقامت, قوم لوط, سند 2030, فاستقم کما امرت, سبک زندگی [ سه شنبه سی ام آبان ۱۳۹۶ ] [ 17:39 ] [ محمد لطفی زاده ]
به نام خدای سبحان - سلام علیکم فیلم نهنگ عنبر 2 به تازگی مهمان سینمای خانگی شده است. صرفنظر از ضعف ساختار فیلم و فیلمنامه، یک نکته مُهم در ساخت و سپس نمایش این فیلم را نباید از نظر دور داشت. در این مطلب به توضیح پیرامون این نکته میپردازیم. کشور ما اسلامی و مجموعه نظام به دنبال تبیین و ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی است. یکی از ابزارهای مفید و مؤثر در این راه سینما است که متأسفانه گاه دستخوش عقدهگشایی فرهنگی عدهای میگردد و از هدف متعالی خود دور میشود. فیلم نهنگ عنبر2 را بیش از آنکه یک فیلم با فضای کُمدی یا طنز بدانیم، باید معجونی از رقص و آواز و بازخوانی تفریحات ناسالم معرفی کنیم. رؤیا (مهناز افشار) در این فیلم به راحتی عاشق ظاهر مردها میشود و با اینکه با یک مرد رابطه دارد همزمان به مردی دیگر فکر میکند و حتی در کوچه و خیابان به چشمچرانی مشغول است. ارژنگ (رضا عطاران) به بازخوانی ترانههای مُطرِب و رقص سرگرم است و با دو دختری که ظاهراً قصد ازدواج دارند رابطه دوستانه دارد و بر سر یکی از آنها با شهاب (حسام نواب صفوی) رقابت میکند! برخلاف فیلمهای قبلی که تاکنون اکران شدهاند در این فیلم به وضوح و در سکانسهای متعدد رقص زنان به راحتی در کنار مردان به نمایش درمیآید و تنها به نظر میرسد به دلیل محدودیت حداقلی، روسری از سر زنان برداشته نشده است!
نکته مُهمی که قرار بود به آن بپردازیم با این توضیحات روشن میشود. نشان دادن رقص و آواز هرچند کار درستی نیست اما وقتی به نمادهای دینی پیوند میخورد زنگ خطر به صدا درمیآید. در این فیلم روابط آزاد دوستانه بین نامحرم (که برخلاف آیات صریح قرآن کریم است) به نمایش در میآید، حتی به قول خودشان (معجون ممنوعه) هم مینوشند(!)، بعد (الهی العفو) هم میگویند. در یک سکانس، زیرکانه بلافاصله بعد از عبارت (دیوانه شدم)، ارژنگ ندای (الله اکبر) و (مرگ بر آمریکا) سر میدهد، حال آنکه اینها شعارهای عقلانی و راهبردی اعتقادی و سیاسی مردم ایران و دارای پشتوانه قوی قرآنی هستند. در سکانسی دیگر بر اثرات مناجات شبانه ارژنگ با خدا تأکید میشود حال آنکه او به انواع گناهان آلوده است و البته خود را بیگناه میداند. در بخش دیگری از این فیلم که سخن از مهاجرت به آمریکا به میان میآید با اشاره به اینکه ما به سیاست کاری نداریم به مخاطب القاء میشود، مسائل سیاسی با اعتقادات دینی نباید مخلوط شود! سؤال اینجاست که با دیدن چنین فیلمی، جوان ایرانی به زندگی اسلامی - ایرانی و مبتنی بر اخلاق ترغیب میشود و باورهای دینی در ذهن او تقویت میگردد یا از این فضا دور میشود؟ اگر فرض کنیم این فیلم این اشکالات بزرگ را هم نداشت باید پرسید چرا سینمای ایران دچار کوتاهقدّی شده و در پی بلندقامتی نیست و به مسائل اساسی و بزرگ نمیپردازد؟ خوب است مسئولین فرهنگی در قبال ساخت و اکران چنین فیلمهایی بهتر به وظایف ذاتی خود عمل کنند و مراقب باشند در قالب کُمدی هر آنچه نباید، به جامعه تزریق نشود. و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین / منبر اینترنتی : cmenbar@ موضوعات مرتبط: نقد فیلم برچسبها: رضا عطاران, نهنگ عنبر, مهناز افشار, سبک زندگی اسلامی ایرانی, سینما [ دوشنبه بیست و نهم آبان ۱۳۹۶ ] [ 18:23 ] [ محمد لطفی زاده ]
به نام خدای سبحان - سلام علیکم با آرزوی قبولی عزاداریها در محرم و صفر و تبریک حلول ماه ربیع الاول، از آنجایی که شب اول ماه ربیعالاول، یادآور حادثه بزرگ و استثنائی (لیلةُ المَبیت) است چند نکته به این مناسبت تقدیم میگردد: 1 - مشرکان قریش تصمیم گرفتند در یک شب کار را یکسره کنند و پیامبر اعظم را به قتل برسانند. با اطلاعرسانی پیک وحی، رسول اکرم از مکه هجرت فرمود و آن شب، امیرالمؤمنین علی علیهالسلام در بستر پیامبر اعظم خوابید و این خطر بزرگ را به جان خرید. آیه 207 سوره مبارکه بقره نیز به همین دلیل در شأن این وجود مبارک و مدافع پیامبر اسلام نازل و این شب به (لیلة المَبیت) مشهور گردید. (وَ مِنَ الناس مَن یَشری نَفسَهُ ابتِغاءَ مَرضاتِ الله : این آیه اشاره به آن دارد که علی علیهالسلام، جان شریف خود را برای خشنودی خدای سبحان به خطر انداخت).
2 - درباره علت آنکه چرا مشرکان، علی علیهالسلام را در بستر پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) به قتل نرساندند سخنها گفتهاند، از جمله آنکه پدر آن حضرت از بزرگان مکه و به این دلیل مورد احترام بود یا آن زمان با علی بن ابیطالب (علیه السلام) کینهتوزی نداشتند و علت بدبختی خود را شخص پیامبر اعظم میدانستند یا چه بسا از انتقام بنیهاشم میترسیدند و یا به دلیل آنکه از این حادثه شوکه شده بودند در تصمیم جدید خود دچار اختلاف گردیدند. 3 - درس بزرگ لیلةالمبیت، لزوم دفاع و از جان گذشتگی نسبت به پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله است. این دفاع، وظیفه بسیار بزرگی است که حتی باید طوری انجام شود که امروز کسی جرأت جسارت به آن وجود مقدس را نداشته باشد. چه بسا حکمت صدور حکم تاریخی امام خمینی (ره) درباره سلمان رشدی هم همین بوده است. 4 - نشانه اطاعتپذیری از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله آنطور که خود آن حضرت فرمود، محبت به اهل بیت ایشان است و این مفهوم مبنای قرآنی هم دارد. لذا دفاع مبتنی بر محبت از حرم اهل بیت علیهمالسلام پیروی از الگوی علوی در لیلة المبیت و برخاسته از همین مفهوم است. آنان که با سربند (کلُّنا عَباسُکِ یا زینب / یعنی ما همه عباس تو هستیم زینب جان)، مدافع حرم لقب گرفتهاند به مصداق آیه 6 سوره مبارکه احزاب (النَّبیُ اَولی بِالمُؤمِنینَ مِن اَنفُسِهِم)، پیامبر اعظم و خاندان او را به درستی بر خود مقدّم داشتهاند. 5 - وظیفه امروز همه ولایتمداران هم، دفاع از حریم ولایت و در زمان غیبت امام معصوم، دفاع از ولایت فقیه در سخن و عمل و تمرینی برای زمان ظهور است. باید مراقبت کرد که در فضای مجازی و غیر آن افرادی جرأت جسارت به این ساحت را نداشته باشند (البته به ابهامات و سؤالات باید با منطق پاسخ داد) و کسانی هم در عمل برخلاف راه ولایت قدم برندارند. و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین / منبر اینترنتی : cmenbar@ موضوعات مرتبط: مناسبت ها برچسبها: لیلة المبیت, علی علیه السلام, پیامبر اعظم, ولایت فقیه, سوره احزاب [ یکشنبه بیست و هشتم آبان ۱۳۹۶ ] [ 20:51 ] [ محمد لطفی زاده ]
به نام خدای سبحان - سلام علیکم شهادت امام رضا علیهالسلام بر همه دوستداران قرآن و اهل بیت علیهمالسلام تسلیت باد. 1 - در زندگانی پربرکت امام رضا علیهالسلام مناظراتی با سران مذاهب و مکاتب دیگر به چشم میخورد که برای آگاهی از جزئیات هفت مناظره شاخص، میتوانید کتاب (مناظرات تاریخی امام رضا علیه السلام با پیروان مذاهب و مکاتب دیگر) به قلم آیت الله مکارم شیرازی را از سایت ایشان، رایگان دانلود و مطالعه نمایید. اوایل انقلاب، مناظراتی میان بزرگانی نظیر شهید بهشتی و شهید مطهری با پیروان مکاتب ضد دین انجام میشد و در معرض افکار عمومی هم قرار میگرفت. به تدریج ما از انتشار و بسط این مناظرات به رغم دستِ پُر اسلام و اطمینان از پیروزی غافل شدیم. متأسفانه اصل مناظره برای رفع شبهات اعتقادی در سالیان اخیر به مناظرات انتخابات ریاست جمهوری محدود شده که آن هم با آسیبهای اخلاقی و ایجاد شبهاتی همراه بوده است. امروز باید صدا و سیما الگوی رضوی را برگزیند و با انجام مناظرات قوی، گام بلندی در رفع شبهات جوانان و دفع تهاجم فرهنگی دشمن بردارد.
2 - یک کار ارزشمند و معمول در حرم مطهر رضوی، قرائت زیارت (امین الله) پس از نمازهای یومیه است. اولین جمله این زیارت معتبر که در حرم همه ائمه معصومین علیهمالسلام خوانده میشود (السلام علیک یا اَمینَ اللهِ فی اَرضِه) است. یعنی سلام بر شما امام رضا که امین خدای سبحان در زمین هستید. اینکه امانتداری امام به معنای (حافظ پیام فرشتگان الهی، واسطه فیض بودن، حافظ جان و مال و ناموس مردم بودن) باشد یک موضوع است اما یک مسأله مُهم در کنار آن وجود دارد. ما که باید امام را الگوی زندگی قرار دهیم چگونه میتوانیم امانتدار باشیم؟ بر اساس تعالیم اسلامی، محافظت از بیتالمال، خوش رفتاری با خانواده و انجام صحیح مسئولیت دولتی مصداق امانتداری است. آنکه حقوق نجومی برای خود در نظر میگیرد، او که برای رفع رباخواری در برخی معادلات بانکی تلاش نمیکند، آنکه رفتار مناسبی با خانواده خود ندارد و او که شایستگی ندارد ولی مدیریتی را بعهده میگیرد، چگونه پیرو امامی است که (امین الله) است؟ اگر یک مقام مسئول فکر کند رئیس یا مدیر یا نماینده شوم تا از نردبانی بالا بروم و در اصطلاح (بار خود را در طول مسئولیت ببندم) در امانت خیانت کرده است. آنچنانکه امیرالمؤمنین علی علیهالسلام به فرماندار آذربایجان نوشت: (انَّ عَملکَ لَیسَ لکَ بِطُعمَة وَ لکِنَّهُ فی عُنُقِکَ اَمانَة) یعنی این مسئولیتها و مدیریتها و پُست و میزها را به دید طعمه نگاه نکنید، اینها امانتی در گردن شما است که روز قیامت باید پاسخگوی چگونه استفاده کردن از آن باشید. امیدواریم همه ما الگوی رضوی را در دفاع از اعتقادات و تبلیغ دین برگزینیم و امانتدار خوبی برای دین خدای سبحان باشیم. و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین / منبر اینترنتی : cmenbar@ موضوعات مرتبط: مناسبت ها برچسبها: ان عملک لیس لک بطعمه, رضوی, صدا و سیما, مناظرات تاریخی امام رضا [ شنبه بیست و هفتم آبان ۱۳۹۶ ] [ 16:31 ] [ محمد لطفی زاده ]
به نام خدای سبحان - سلام علیکم خدای سبحان در آیه 69 سوره مبارکه احزاب میفرماید: ای کسانی که ایمان آوردهاید، مثل بنیاسرائیل که جناب موسی را با تهمتهای خود آزار دادند، پیامبرتان را آزار ندهید. از سویی در آیه 57 همان سوره مبارکه، کیفر آزار پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله، مورد لعنت واقعشدن از سوی خدای سبحان در دنیا و آخرت و عذابی خفّتآور عنوان شده است. یکی از تهمتهایی که قارون به حضرت موسی زد و موضوع آیه 69 سوره مبارکه احزاب هم به آن اشاره دارد آن بود که وی به زنی پول داد تا جلوی مردم شهادت دهد که با آن پیامبر بزرگ رابطه نامشروع داشته است و به این سبب به خیال خود میخواست موسی کلیم الله را بیآبرو کند. البته آن زن هنگام شهادت منقلب شد و توطئه قارون را برملا کرد و قارون هم با ثروت عظیم بر اثر غرور زیاد به اراده الهی نابود شد.
امروز هم در فضای مجازی، فکر و عمل قارونی به فراوانی وجود دارد و تهمتهای ناروای زیادی به دین بخصوص پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله چه با کاریکاتورهای موهِن و چه با تولید شبهات وهنآلود و بیپایه و دروغ وارد میکنند. وظیفه ما اول آن است که از انتشار و پخش این تهمتها پرهیز کنیم و دوم آنکه پاسخ شبهات را از کارشناس دین بپرسیم و دریافت نماییم. تخریب شخصیت افراد در فضای مجازی یکی دیگر از مصادیق مشابه همین عمل زشت است. گاهی هرچه میخواهند درباره مسئولین و برخی افراد مشهور میگویند و عدهای هم بیآنکه واقعیت ماجرا را بدانند در نشر آن سهیم میشوند. آنچه سبب آزار پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله میشود از بین بردن آبروی افراد و بازی با شأن و تمسخر احکام دین است. امیدواریم 28 صفر را نقطه شروع پالایش اخلاقی فضای مجازی قرار داده و این کار را از خودمان شروع کنیم. و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین / منبر اینترنتی : cmenbar@ موضوعات مرتبط: مناسبت ها برچسبها: موسی, قارون, سوره احزاب, کاریکاتور, فضای مجازی [ پنجشنبه بیست و پنجم آبان ۱۳۹۶ ] [ 8:13 ] [ محمد لطفی زاده ]
........ مطالب قدیمیتر >>
|