به نام خدای سبحان - سلام علیکم

میلاد حضرت عیسی علیه‌السلام بر همه پیروان حق و شیفتگان توحید مبارک باد. یکی از سؤالات مهم درباره پیامبران قبل از اسلام این است که دین آن پیامبران جلیل‌القدر چه بوده است؟

پاسخ را در آیه 19 سوره مبارکه آل‌عمران می‌توان یافت که فرمود : (اِنَّ الدّینَ عِندَ اللهِ الاِسلامُ) یعنی دین نزد خدای سبحان، فقط اسلام است.  پس دین همه پیامبران، اسلام بوده و جناب عیسی علیه‌السلام هم مسلمان بوده است. در آیه 85 همان سوره فرمود : هر که غیر از اسلام دینی انتخاب کند هرگز از او پذیرفته نمی‌شود و در آخرت از زیانکاران  است (وَ مَن یَبتَغِ غَیر الاسلامِ دیناً فَلن یُقبلَ مِنهُ وَ هُوَ فی الاخِرةِ مِنَ الخاسِرینَ).

پیامبران اولوالعزم قبل از حضرت عیسی مانند جناب ابراهیم علیهما‌السلام نیز به همین شکل در قرآن کریم معرفی شده‌اند (کانَ حَنیفاً مُسلِماً / آل‌عمران،67).

نتیجه آنکه دین همه پیامبران یکی و آن اسلام است ولی بر اساس استعداد مردم، موقعیت زمانی و آداب و فرهنگ مرتبط با جغرافیا، روش عبادت و شریعت متفاوت بوده تا به کامل‌ترین شکل خود در عصر ظهور  پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله رسیده است.

بر این اساس مناسب‌تر است به جای عبارت پیامبر اسلام برای رسول خاتم از عبارت پیامبر اعظم (صلی الله علیه و آله) استفاده کنیم چرا که پیامبران قبلی هم (پیامبر اسلام) بوده‌اند. دین و شریعت اسلام که با نبوت پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله) به مردم هدیه شد کامل‌ترین دین و شریعت است و به همین دلیل هم در روایات می‌خوانیم جناب عیسی علیه‌السلام در زمان ظهور مهدی موعود (ارواحنا فداه) یار نزدیک ایشان خواهند بود و به نماز به امامت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) خواهند ایستاد.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir