به نام خدای سبحان - سلام علیکم

به تازگی فیلم سینمایی (من و شارمین) به شبکه سینمای خانگی راه یافته است. موضوع این فیلم نقد خرافه‌گرایی و جادو و فال‌گیری است. به این بهانه چند نکته در حاشیه فیلم یادشده تقدیم می‌گردد.

1 - در این فیلم ویشکا آسایش در نقش (تینا) فریب عمّه خود را می‌خورَد و با فال‍‎‌گیری به دنبال مردی خیالی به نام (شارمین اصل کوپال) بعنوان نیمه گمشده خود می‌گردد و در انتهای فیلم هم متوجه اقدامات دروغین عمّه می‌گردد.

2 - نکته بارز و مثبت این فیلم آن است که (خرافاتی نظیر فال‌گیری) نقد شده و سعی بر آن بوده تا به جوانان و بخصوص زنان (که عاطفی‌تر و بیشتر از مردان مشتری این خرافات هستند) هشدار داده شود که اسیر تبلیغات دروغین فال‌گیرها و خرافات نشوند.

3 - در سکانس‌های مختلف فیلم از زبان بازیگران، کتاب (ضیافت) افلاطون تبلیغ می‌شود و مفهوم نیمه گمشده، اساس شکل‎گیری داستان قرار می‌گیرد. بر اساس تعالیم اسلامی، انسان نیمه گمشده به معنای آنچه در ضیافت افلاطون نقل شده و مفهومی شِرک‌آلود است ندارد. در آنجا موجودی که در صدر آفرینش هم نر و هم ماده بود برای سرکوب قدرتی که یافته توسط یکی از خدایان به دو نیم تقسیم می‌گردد و همین سبب آن می‌شود که انسان‌ها به دنبال نیمه گمشده خود باشند. این مفهوم، هم خیالی و هم آمیخته با شِرک به خدای سبحان و واحد است.

4 - در اسلام هر انسانی بر اساس نظام آفرینش الهی به دنبال لباس خود (در قرآن کریم همسران به لباس یکدیگر تشبیه شده‌اند) می‎گردد و از طریق مشاوره، دست به انتخاب می‌زند. اینطور نیست که به اجبار باید در خانه بنشیند تا نیمه گمشده‌ای سوار بر اسب سفید به سراغ وی بیاید.

5 - درد بزرگی که این روزها در بسیاری از فیلم‌ها وجود دارد و جامعه متدیّن را آزار می‌دهد نوع پوشش بازیگران است. متأسفانه در این فیلم هم، آرایش‌های غلیظ و محرّک و ظاهر نامناسب در میان بازیگران موج می‌زند. امری که خلاف متن صریح قرآن کریم و کاری حَرام است و عجیب آنکه مسئولین مرتبط به ترویج این گناه مجوّز می‌دهند. شاید برای روز قیامت پاسخی آماده کرده‌ و سپس اینگونه مجوز صادر نموده‌اند!

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir