ه نام خدای سبحان - سلام علیکم

چهره کشورمان به لطف خدای سبحان این روزها سپیدپوش و در پی بارش برف موجی از نشاط و شادمانی در میان جامعه ایجاد شد. البته بودند افرادی هم که در جاده‌ها به زحمت افتادند و ساعت‌ها معطل ماندند تا راه باز شود. در اینجا مناسب است به ارزش کار کسانی که برف‌روبی کرده و راه را باز کردند اشاره کنیم.

در روایتی از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به نقل بحار‌الانوار می‌خوانیم که هر مسلمانی باید (شایسته است) هر روز صدقه بدهد. به  ایشان عرض شد چه کسی توان (طاقت) این کار را دارد؟ حضرت پاسخ فرمود: (اِماطَتُکَ الاَذی عَنِ الطّریقِ صَدقَه) یعنی پاکسازی جاده و برطرف کردن موانع راه، صدقه محسوب می‌شود. پس صدقه فقط به مسأله مالی  مربوط نیست.

در ادامه همین حدیث شریف، نشان دادن راه به گمشده یا گمراه و امر به معروف و نهی از منکر هم مصداق صدقه عنوان شده است. در میان زیبایی‌هایی که برف ایجاد کرده بود یک مسأله قابل تأمل هم وجود داشت. یکی از منکرات بزرگ در جامعه متأسفانه وجود تعداد قابل توجهی دیش‌های ماهواره روی پشت‌بام‌ها است که چهره سفید شهر را با همه زیبایی‌هایش مخدوش کرده بود. کاش همه به یقین باور کنیم که آنچه از  طریق ماهواره به سوی ما می‌آید به جز حجم بسیار کم، با فرهنگ اسلامی و ایرانی ما مغایر است و به سود خانواده‌های ایرانی نیست.

آنکه پای ماهواره را به خانه باز می‌کند و چشم و دل خود را در معرض انواع آسیب‌ها قرار می‌دهد از برکات معنوی محروم می‌شود. در تفسیر المیزان روایتی منسوب به پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله آمده که (لَولا تَکثیرٌ فی کلامِکُم و تَمریجٌ فی قُلوبِکُم لَرأیتُم ما اَری وَ لَسَمِعتُم ما اَسمَع)یعنی اگر زبان را کنترل می‌کردید و دل‌های شما دروازه‌بان داشت آنچه من می‌بینم و می‌شنوم را شما هم می‌دیدید و می‌شنیدید.

امیدواریم همه ما به این باور برسیم که ماهواره آسیب جدی به خانواده و اخلاق و فرهنگ و عقاید ما وارد می‌کند و بدانیم اگر فرزندمان با دیدن ماهواره دچار انحراف شد، این انحراف به پای ما هم که زمینه را فراهم کرده‌ایم نوشته می‌شود و در گناه او شریک خواهیم بود.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir