به نام خدای سبحان - سلام علیکم

ابتدا ترجمه آیات نورانی سوره مبارکه عادیات را مرور می‌کنیم:

قسم به اسب‌های دونده که در میدان جهاد نَفَس‌شان به شماره افتاد و (از برخورد نعل آنها با سنگ‌ها) به شدت برق می‌افروزند، و صبحگاهان بر دشمن هجوم برند و گرد و غبار برانگیزند و در میان معرکه و دشمن درآمد‌ه‌اند. همانا انسان نسبت به پروردگارش ناسپاس و بر این ناسپاسی گواه است، و همانا او علاقه شدیدی به مال دارد، آیا انسان نمی‌داند وقتی آنچه در قبرها است برانگیخته شود و آنچه در سینه‌ها است فاش شود، همانا خداوند در آن روز به کارشان آگاه است.

و حالا 5 نکته کوتاه از تفسیر این سوره مبارکه :

1 - این سوره مربوط به جنگی است که امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در آن پیروز شد و پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در نماز قبل از بازگشت آن بزرگوار، این سوره را که از طریق وحی دریافت کرده بود قرائت نمود.

2 - جهاد در راه حق آنقدر ارزش دارد که به اسب (ادوات جنگی) و آهنگ حرکت و تاکتیک‌های جهاد (صبحگاهان حمله کردن و دشمن را محاصره نمودن) سوگند یاد شده است.

3 - در این سوره جبهه حق (سپاه اسلام) در مقابل آنان که ناسپاس بودند و دعوت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله برای صلح را نپذیرفتند و به مال دنیا وابسته بودند مورد تمجید واقع شده است.

4 - از این سوره معاد جسمانی هم فهمیده می‌شود چرا که فرمود (آنچه در قبرها است در قیامت بیرون ریخته می‌شود). پس انسان با بدنی مثل این بدن روز قیامت از قبر برمی‌خیزد.

5 - از تعبیر مال دنیا به (خیر) در این سوره معلوم می‌شود باید پول از راه (خیر) تأمین و با نیت (خیر) و در راه (خیر) مصرف گردد.

به امید آنکه همه ما موفق به تحصیل مال مشروع باشیم و با نیت خیر آن را در جهت رضای خدای سبحان مصرف کنیم.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir