به نام خدای سبحان - سلام علیکم

فیلم سینمایی زیر سقف دودی به کارگردانی پوران درخشنده که در شبکه نمایش خانگی عرضه شده به مسأله مُهم طلاق عاطفی در خانواده‌ها پرداخته است. بهرام (فرهاد اصلانی) که با همسر خود (مریلا زارعی) دچار مشکل است به رابطه دیگری (با بازی بهنوش طباطبایی) پناه می‌برد و در پایان هر دو رابطه را از دست می‌دهد. چند نکته در حاشیه این فیلم تقدیم می‌گردد:

1 - در این فیلم یکی از عوامل مؤثر در عدم رضایت بهرام، نحوه ارتباط  وی با همسرش عنوان می‌شود. همسری که بیست سال است موهایش را رنگ نکرده و با این تصوّر که چون به امور فرزندش رسیدگی می‌کند نیازی به جلوه‌گری مقابل شوهر ندارد، زمینه فرار عاطفی وی و پناه بردن به یک رابطه دیگر را فراهم نموده است. بهرام برای مراجعه به مشاور مقاومت می‌کند و چه بسا اگر این اتفاق رخ ندهد، در سطح جامعه بسیاری از مشکلات خانوادگی حل می‌شود.

2 - اینکه فردی به رابطه با زنی دیگر بجز همسر خود پناه ببرد نه تنها مسأله را حل نمی‌کند بلکه مانند آنچه در این فیلم نشان داده شده سبب از هم‌گسیختگی خانواده و بروز مشکلات بیشتر هم می‌شود.

3 - یادگرفتن مهارت‌های زندگی و حل مسأله می‌تواند به حل مسائل و روابط بین زوجین کمک کند. از سویی زنان می‌توانند با هنرمندی، فرمان عاطفی زندگی را به دست بگیرند و با ابزارهای مؤثر و زنانه در جلب و جذب همسر خود نهایت کوشش را به خرج دهند. البته اگر زنی در زندگی نتوانست یا بلد نبود به درستی جلوه‌گری کند (که در حریم خصوصی زوجین لازم و مقابل نامحرم ممنوع است) مجوّزی برای مرد صادر نمی‌شود که بجای حل مسأله به رابطه دیگری پناهنده شود.

4 -  در این فیلم متأسفانه زنی که دچار ژولیدگی در منزل و نقص در برقراری رابطه عاطفی با همسرش است، با چادر نماز و تسبیح و گاهی هم در حال گوش کردن به دعای کمیل نمایش داده می‌شود. هرچند که افراد مذهبی هم ممکن است دچار مسائلی نظیر طلاق عاطفی شوند اما اینکه مناسک دینی را (که نشاط‌آور است) به اینگونه موارد گره بزنیم و با سیاه‌نمایی آن را عامل برهم خوردن زندگی نشان دهیم کاری ناشایست است. در اسلام بیشترین توصیه‌ها برای ایجاد نشاط در زندگی و افزایش روابط عاطفی بین زوجین شده و زندگانی پر از محبت و صمیمیت و شادمانی امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام و زهرای اطهر سلام الله علیها و سایر ائمه معصومین علیهم‌السلام الگو و دلیلی بر این مدّعا است.

5 -  در فیلم به این نکته اشاره نشده که تبرّج برخی زنان با آرایش غلیظ و بدحجابی و نظایر آن در سطح جامعه (که حرام و مخالف شرع است)، استاندارد زیبایی را تغییر داده و حس تنوع‌طلبی را در مردان بیدار نموده و زمینه سرد شدن روابط زوجین را در محیط خانه فراهم می‌کند. به مردان در اسلام دستور داده شده که چشم خود را از نگاه حرام حفظ کنند اما زنان نیز به عدم تبرّج و حفظ عفاف و حجاب در جامعه فراخوانده شده‌اند. این مسأله‌ای است که غالباً در آسیب‌شناسی روابط خانوادگی دچار طلاق عاطفی نادیده گرفته می‌شود.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir