به نام خدای سبحان - سلام علیکم

سالروز وفات جناب ام البنین مادر علمدار دشت کربلا تسلیت باد. می‌دانید که پس از شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)، امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) به برادرشان عقیل (که ده سال از ایشان بزرگتر و پدر جناب مسلم سفیر امام حسین علیه‌السلام بود) فرمودند به دنبال همسری برای من باش که از تبار دلاوران باشد.

عقیل که در نسَب‌شناسی ید طولایی داشت، فاطمه کلابیه را که از خاندانی شجاع و قهرمان بود معرفی کرد و حاصل این ازدواج مبارک، 4 پسر از جمله جناب ابالفضل علیه‌السلام شد. در اوایل خلافت عثمان، جناب عباس بن عبدالمطلب، از دنیا رفت و امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام نام ایشان را بر فرزندش گذاشت.

فاطمه کلابیه به این دلیل به (ام البَنین / مادرِ پسران) مشهور شد که مادر چهار پسر بود و البته گفته‌اند او نیز خود به این لقب راضی بود چون نمی‌خواست با صدازدن نام (فاطمه) در خانه‌ی امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) داغ شهادت مادر برای کودکان آن خانه تازه شود. این بانوی عظیم‌الشأن را باید الگوی حقیقی ولایت‌مداری دانست. زمانی که در مدینه پیک امام سجاد علیه‌السلام به او خبر شهادت فرزندانش از جمله جناب ابالفضل ‌علیه‌السلام داد، او با ولایت‌مداری درس‌آموز، بیشتر بی‌تاب خبرگرفتن از امام زمان خود (سید الشهداء علیه السلام) بود.

در تاریخ نوشته‌اند آنچنان مرثیه‌سرایی و روضه‌خوانی جناب ام‌البنین در مدینه پس از شهادت امام حسین علیه السلام، سوزناک بود که حتی مروان بن حَکم (دشمن کینه‌توز اهل بیت) هم به گریه می‌افتاد. به گواه تاریخ چه بسا او از اولین افرادی بود که روضه و نوحه‌خوانی کربلایی را در منازل رواج داد و این سنت حسنه را به نام خود ثبت کرد.

رحمت خدای سبحان بر جناب ام‌البنین و سلام خداوند بر مادران شهدای دفاع مقدس که به پیروی از آن بانوی گرانقدر، فرزندان خود را به مصاف دشمن فرستادند و مقاومتی بی‌نظیر رقم زدند.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir