به نام خدای سبحان - سلام علیکم

پانزدهم اسفند ماه، روز درختکاری است. توجه به منابع طبیعی و نابود نکردن جنگل‌ها و نیز گسترش و ترویج فرهنگ درختکاری و توسعه فضای سبز، امری شایسته است. امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام که تعداد زیادی درخت با دستان مبارک خود برای آیندگان به یادگار گذاشت، پایه‌گذار این سنت حسنه نزد شیعیان بوده است. به بیان نورانی امام صادق علیه‌السلام، شش کار است که ثواب آن پس از مرگ هم به انسان می‌رسد که یکی از آن‌ها کاشت درخت است.

در کنار کاشت درخت دنیایی خوب است به یک مفهوم و مثال قرآنی هم توجه شود. خدای سبحان در سوره مبارکه ابراهیم (آیه 24) می‌فرماید:(کلِمةً طَیِّبَةً کَشجَرةٍ طَیِّبَة اَصلُها ثابِت وَ فَرعُها فِی السَّماء) یعنی کلمه طیبه مثل درختی است که ریشه استوار در زمین و شاخه‌های آسمانی و بلند دارد. همچنین در آیه 10 سوره مبارکه فاطر می‌خوانیم : (اِلیهِ یَصعَدُ الکَلِمُ الطَیِّبُ وَ العَملُ الصّالحُ یَرفعُه) یعنی کلام پاک به سوی پروردگار سبحان بالا می‌رود و عمل صالح آن را رفعت می‌بخشد.

در تفاسیر برای کلمه طیبه وجوهی ذکر شده اما یکی از وجوهی که بیشتر مورد اعتنای مفسران بوده آن است که کلمه طیبه را اعتقادات حق و توحید دانسته‌اند. آنچنان که در سوره مبارکه ابراهیم می‌خوانیم اعتقادات حق مثل درختی است که ریشه محکمی در زمین دارد و به راحتی نمی‌لرزد. جوان امروز باید با مطالعه و پرسش از کارشناسان دین،ریشه درخت اعتقادات خود را چنان محکم کند که در فضای مجازی با وزیدن بادِ چند شبهه نلرزد و از جا کنده نشود. مگر نه آنکه مؤمنان قوم موسی (علیه‌السلام) فریب سامری را خوردند و گوساله‌پرست شدند؟!

مقصود از آنچه در سوره مبارکه فاطر هم آمده این است که اعتقادات حق (کَلِمُ الطَیِّب) باید به آسمان برسد (بالا برود) و این بالا رفتن یعنی مورد قبول خدای سبحان واقع شودوسیله  و مَرکب این بالا رفتن هم عمل صالح است. پس انسان اگر می‌خواهد درخت اعتقادات محکم خود را به آسمان برساند (فَرعُها فِی السَّماء به بیان سوره مبارکه ابراهیم) باید اعمال صالح را انجام دهد و به دل پاک اکتفا نکند.

این دو آیه شریفه قرآن کریم به وضوح نشان می‌دهد عرفان‌های کاذب که نماز را کنار می‌گذارند و تصور می‌کنند باید با دل پاک به خدای سبحان رسید مسیری مخالف و ضدّ قرآن کریم دنبال می‌کنند.

امیدواریم همه ما در آخرالزمان، اعتقادات خود را سوار بر عمل صالح کرده و به برکت توسّل به ائمه اطهار علیهم‌السلام به رستگاری برسیم.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir