به نام خدای سبحان - سلام علیکم

برنامه‌سازی برای کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است و در قالب یک برنامه چه بسا می‌توان مفاهیم بلندی را آموزش داد. گاهی به بهانه سرگرمی (که بجای خود لازم است) از اصل تربیت و آموزش غافل شده و به ظاهرِ برنامه‌ها با کمک موسیقی اکتفا می‌شود، حال آنکه کودک زمانی که به تماشای برنامه مخصوص خود می‌نشیند مانند خمیر، آماده شکل‌گرفتن و تأثیرپذیری است. دنیای غرب در برنامه‌های کودکان انبوهی از مفاهیم را آموزش می‌دهد و ریل زندگی آینده کودک را از همین راه تثبیت‌ می‌کند.

پیشوایان ما در دین اسلام از دیرباز تاکنون به این مُهم توجه داشته‌اند. از جمله نوع بازی و برخورد زهرای اطهر (سلام الله علیها) با کودک خود امام حسن (علیه‌السلام) را می‌توان بعنوان نمونه ذکر نمود. ایشان زمانی که کودک خود را روی دست بالا و پایین می‌انداختند و بازی می‌کردند، شعری به این مضمون می‌خواندند:

اَشبِه أباکَ یا حَسَن / وَ اخلَع عَنِ الحَقِّ الرَّسن / وَ اعبُد اِلهًا ذا مِنَن / وَ لا تُوالِ ذَا الإحَن

معلوم است که آن حضرت حتی هنگام بازی هم به تربیت کودک خود توجه داشتند. معنای شعر این است که (مثل پدرت باش (او را الگوی خود قرار بده) و ریسمان از گردن حق باز کن (زیر بار ظلم نرو)، خدایی که بر تو منّت دارد را عبادت کن (خاضع باش) و از دوستی با افراد کینه‌توز و تندخو بپرهیز)

می‌بینید مفاهیم بلندی در جریان یک بازی کودکانه مدنظر بوده است. حالا آیا ما در صدا و سیما و رسانه‌های تصویری به این نکته در ساخت برنامه کودکانه به خوبی توجه داریم؟

ضمن تبریک جمعه 18 اسفند، میلاد مسعود حضرت زهرا سلام الله علیها، همانطور که امام زمان (ارواحنا فِداه) فرمود: الگوی من مادرم فاطمه (سلام الله علیها) است (إنَّ فی اِبنة رسول الله لی اُسوةٌ حَسنة)، امیدواریم الگوی همه ما هم در زندگی و تربیت فرزندانمان، اهل بیت علیهم السلام به ویژه آن بانوی گرانقدر باشند.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir