ه نام خدای سبحان - سلام علیکم

نوروز 97 بر همگان مبارک باد. قرار ما این است که نوروز بر سر سفره فرمایشات نورانی معصومین علیهم‌السلام بنشینیم. امروز مهمان یک بیان ارزشمند از امام باقر علیه‌السلام هستیم.

از امام محمد باقر علیه‌السلام به نقل (میزان‌الحکمه) روایت شده که (أیُّما عَبدٍ مِن عِبادِ اللهِ سَنَّ سُنَّةَ هُدیً کانَ لَهُ أجرٌ مِثلُ أجرِ مَن عَمِلَ بِذلک مِن غَیر أن یُنقَصَ مِن اُجُورِهم شَیءٌ وَ أیُّما عَبدٍ مِن عِبادِ اللهِ سَنَّ سُنَّةَ ضَلالَةٍ کانَ عَلیهِ مِثلُ وِزرِ مَن فَعَلَ ذلک مِن غَیرِ أن یُنقَصَ مِن أوزارِهِم شَیءٌ) یعنی هر بنده‌ای از بندگان خدا سنّت و روشی هدایتگر بگذارد، اجرش به اندازه اجر کسانی باشد که بدان عمل می‌کنند، بی‌آنکه از اجر آنان چیزی کاسته شود و هر بنده‌ای از بندگانِ خدا، سنّت و روشی گمراه‌کننده بگذارد، گناهش به اندازه گناه کسانی است که به آن رفتار می‌کنند، بی آنکه از گناهان ایشان چیزی کاسته گردد.

فرض کنید در جامعه یک مقام مسئول، با اشرافی‌گری، مردم را به سوی تجمّل‌گرایی سوق دهد، در یک سازمان یا اداره، انتصاب مبتنی بر پارتی‌بازی رواج یابد، با ساخت یا توزیع یک کلیپ غیراخلاقی، عده‌ای به فساد کشیده شوند و دیگر مثال‌هایی که می‌توان بیان کرد. در همه این موارد، آنکه سنگ اوّل را بنا نهاده در گناه همه گناهکاران بعدی شریک است! با این روایت معلوم است پای  رضاخان که پایه‌گذار کشف حجاب بود در گناه تمام بدحجابی‌ها گیر است.

از سوی دیگر، اگر فردی بنای حذف ربا گذاشت، جلوی رشوه و پارتی‌بازی را گرفت، با یک قانون خوب زمینه خدمت به مردم را فراهم کرد و نظایر آن در ثواب همه آنان که به این شیوه عمل می‌کنند سهیم خواهد بود.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir