به نام خدای سبحان - سلام علیکم

در این ماه به فضل الهی به شرح فرازهایی از مناجات شعبانیه با کمک دو کتاب (شُکوه نجوا) و (نجوای عارفانه) حضرات آیات مصباح یزدی و تحریری می‌پردازیم.

7 - وَ تَعلَمُ ما فِی نَفسی وَ تَخبُرُ حاجَتی وَ تَعرِفُ ضَمیری (آنچه در درون دارم می‌دانی، از حاجتم باخبری و نهانم را می‌شناسی)

سه عبارت (تَعلَمُ، تَخبُرُ و تَعرفُ) به ترتیب شناخت و آگاهی از کلیات به جزئیات  است. یعنی خدای سبحان هم شناخت کلی از انسان دارد، هم به حاجات و درخواست‌های او آگاه و از جزئیات باطن و نهان او باخبر است. در آیه 51 سوره مبارکه احزاب هم می‎خوانیم : (وَ الله یَعلَمُ ما فِی قُلوبِکُم / خدای سبحان از دل‌های شما باخبر است).

انسان با (تَعلَمُ ما فی نَفسی) جای فریبکاری و نقش بازی کردن نخواهد داشت و صادقانه به گناه خویش و تقصیر خود اعتراف می‎کند. گاهی می‎‎شود که ما در بیان حاجت، همه خواسته‎ها را نمی‎گوییم و چه بسا خود نیز از مصلحت خویش آگاه نیستیم. خدایی که (تَخبُرُ حاجَتی) است، از همه حاجات انسان حتی اگر به زبان نیاورد آگاه است و چون (تَعرِفُ ضمیری) و آشنا به باطن و ظرفیت بنده خود هم هست، آنچه به مصلحت و ظرفیت انسان است به اجابت می‎‎رساند.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

منبع : منبر اینترنتی / http://cmenbar.ir